Prvky pasivní bezpečnosti - postoje a příčiny
Dokument obsahuje výsledky projektu SARTRE 3 týkající se postojů českých řidičů k používání bezpečnostních pásů - zda sami důsledně pásy používají, zda trvají na použití dětského zádržného systému, vezou-li dítě, a jaké jsou jejich názory na tuto problematiku.
Výsledky projektu SARTRE 3 - používání bezpečnostních pásů a sedaček
Část rozhovoru v průzkumu [createItem(352);?>] se věnovala problematice bezpečnostních pásů. Respondenti zde uváděli, zda je jimi jejich vozidlo vybaveno, zda je oni sami používají a zda byli za jejich nepoužití v poslední době sankcionováni, jestli používají dětské zádržné systémy, když vezou ve svém vozidle děti, a zda se ztotožňují s některými názory a postoji týkajícími se bezpečnostních pásů.
Vybavenost vozidel bezpečnostními pásy se průběžně zlepšuje, nyní již 70,1% řidičů uvedlo, že jejich vozidlo je vybaveno pásy vpředu i vzadu (tabulka 1, graf 1). V používání tohoto vybavení však zdaleka takový pokrok nenastal (tabulka 2, graf 2). Podíl řidičů, kteří pásy používají vždy, je mimo obec stále stejný jako v roce 1996 (necelé tři čtvrtiny na dálnici a okolo dvou třetin na ostatních silnicích), v obci se zvedl z 39,8% na 46,6%, což je velmi málo ( v mezinárodním srovnání je Česká republika na osmnáctém místě; ve více než třetině zkoumaných zemí vždy používá v obci pásy přes 80% řidičů). Je evidentní, že řidiči nejsou dostatečně informováni o důležitosti pásů zejména při nižších rychlostech; mnozí je používají pouze na komunikacích s vyšší rychlostí. Výsledky dotazování korespondují s výsledky systematického pozorování, které provádělo Centrum dopravního výzkumu: v roce 2002 byl podíl připoutaných řidičů na dálnici 81%, na ostatních komunikacích mimo obec 63% a ve městě 43%.
Kontrola je v tomto ohledu stále stejně nedostatečná, podobně jako v roce 1996 přes 90% respondentů uvedlo, že v posledních třech letech nebylo nijak sankcionováno za nepoužití pásu.
Pozn.: Dále uvedené tabulky, grafy a data jsou výsledkem projektu SARTRE 3
pouze vpředu | vpředu i vzadu | ne | |
---|---|---|---|
1991 | 6,8% | 23,4% | 8,6% |
1996 | 52,3% | 45,5% | 2,0% |
2002 | 28,7% | 70,1% | 1,2% |
Graf 1: Podíl automobilů vybavených bezpečnostními pásy na všech sedadlech (mezinárodní srovnání, v %)
nikdy | zřídka | občas | často | velmi často | Vždy | neví/auto není vybaveno | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Na dálnici | 1991 | 1,4% | 0,9% | 1,5% | 1,9% | 4,8% | 80,0% | 8,6% |
1996 | 3,4% | 2,4% | 3,2% | 6,3% | 6,8% | 74,6% | 3,3% | |
2002 | 2,1% | 2,0% | 3,2% | 5,9% | 7,9% | 74,6% | 4,2% | |
Mimo obec | 1991 | 1,3% | 1,3% | 2,4% | 4,7% | 6,3% | 75,2% | 8,6% |
1996 | 3,2% | 4,2% | 7,0% | 10,8% | 8,6% | 64,1% | 2,1% | |
Na hlavní silnici | 2002 | 2,1% | 3,7% | 4,8% | 7,3% | 11,4% | 68,6% | 2,1% |
Na vedlejší silnici | 2002 | 3,0% | 5,5% | 8,5% | 8,0% | 14,7% | 58,4% | 1,9% |
V obci | 1991 | 10,6% | 17,7% | 14,7% | 7,7% | 8,7% | 31,7% | 8,6% |
1996 | 9,2% | 14,1% | 11,2% | 11,1% | 12,5% | 39,8% | 2,1% | |
2002 | 6,2% | 9,9% | 11,3% | 9,9% | 14,2% | 46,6% | 1,9% |
Graf 2: Podíl řidičů, kteří uvádějí, že vždy použijí pás (mezinárodní srovnání, v %)
Analýza potvrdila souvislost používání bezpečnostních pásů s nehodovostí (graf 3) - řidiči, kteří v obci (a až na několik výjimek i na ostatních komunikacích) vždy používají bezpečnostní pás, měli v posledních třech letech méně nehod než ostatní skupiny.
Graf 3: Výskyt nehod podle frekvence používání pásů v obci (v %)
Skupina řidičů, kteří v obci vždy používají bezpečnostní pás, se neliší věkovým složením a i jízdní výkony odpovídají celkové struktuře, je v ní však poněkud větší podíl žen (43,7%, zatímco v celém souboru je 36,1% žen). S tím zřejmě souvisí i vyšší výskyt dalších příznivých charakteristik v této skupině, jako méně časté porušování rychlostních limitů a riskantní předjíždění nebo těsné následování vozidla vpředu, naopak častější dodržení přednosti chodců na přechodu. Požívání alkoholu před jízdou je v této skupině méně frekventované, stejně tak telefonování za jízdy
Mimořádně špatné výsledky byly zjištěny v používání dětských sedaček, kde se Česká republika zařadila na třetí nejhorší místo v Evropě (tabulka 3, graf 4). Vyloučíme-li respondenty, kteří nikdy nevozí děti, vždy trvá na použití dětského zádržného systému 60% dotčených řidičů; ve více než polovině zkoumaných zemí je to 81 - 97% řidičů.
ano, vždy | obvykle ano | někdy ano | nikdy | nikdy nevozí děti | neví |
---|---|---|---|---|---|
39,4% | 17,3% | 5,4% | 3,8% | 32,2% | 1,9% |
Graf 4: Podíl řidičů (ze skupiny, která alespoň někdy vozí děti), kteří vždy trvají na použití zádržného systému (mezinárodní srovnání, v %)
ne | jen pokutován | pokuta a/nebo jiný trest | neví | |
---|---|---|---|---|
1996 | 91,3% | 8,1% | 0,1% | 0,5% |
2002 | 90,3% | 8,6% | 0,6% | 0,5% |
Posun v postojích řidičů vůči pásům zhruba odpovídá jejich posunu v jejich chování - není příliš výrazný (tabulka 5). Určitý rozdíl proti roku 1996 můžeme pozorovat v reakcích na výrok "pokud řídíte opatrně, pásy opravdu nejsou nutné" - s tímto tvrzením dnes souhlasí už jen 26,5% řidičů v roce 1996 to bylo 34,6%). Přesto se v mezinárodním srovnání (graf 5) řadíme k zemím s nejvyšším podílem souhlasných odpovědí (například ve Finsku sdílí názor, že při opatrné jízdě nejsou pásy nutné, jen 5% respondentů).
Přetrvávající podcenění významu pásů potvrzují i reakce na další tvrzení. Většina (84%) respondentů sice souhlasila s výrokem "při většině nehod pásy snižují riziko vážného zranění řidiče i pasažérů", v mezinárodním srovnání jde však o nejnižší podíl (graf 7). K evropskému průměru se však čeští řidiči přiblížili při posuzování rizik spojených s používáním pásů (možnost uvěznění ve vozidle, graf 7). Lze zde vypozorovat tendenci přeceňovat rizika a podceňovat výhody zádržných systémů.
Podíl respondentů, kteří se bez zapnutého pásu necítí dobře (zvýšení z 39,9% v roce 1996 na 52,8% v roce 2002), souvisí s podílem řidičů důsledně používajících pásy, proto nepřekvapí skutečnost, že Česká republika patří k zemím s nejnižším procentem takto smýšlejících respondentů (graf 6).
souhlasí | nesouhlasí | neví | ||
---|---|---|---|---|
Pokud řídíte opatrně, pásy opravdu nejsou nutné | 1991 | 34,2% | 49,6% | 16,2% |
1996 | 34,6% | 61,0% | 4,4% | |
2002 | 26,5% | 69,3% | 4,2% | |
Při většině nehod pásy snižují riziko vážného zranění řidiče i pasažérů | 1991 | 78,2% | 7,2% | 14,6% |
1996 | 85,6% | 10,6% | 3,8% | |
2002 | 84,3% | 12,3% | 3,4% | |
Když nemám upevněn bezpečnostní pás, necítím se dobře; jakoby mi něco chybělo | 1991 | 27,2% | 49,8% | 23,0% |
1996 | 39,9% | 55,8% | 4,3% | |
2002 | 52,8% | 42,5% | 4,7% | |
Je tu riziko, že člověk bude v případě nebezpečí pásy uvězněn ve vozidle | 1991 | Otázka nebyla pokládána | ||
1996 | 42,6% | 47,8% | 9,6% | |
2002 | 44,1% | 46,4% | 9,5% |
Graf 7: Podíl řidičů, kteří souhlasí s výroky při nehodě pásy snižují riziko vážného zranění... a je riziko uvěznění ve vozidle v případě nebezpečí (v %)
Zatímco v ostatních charakteristikách patří čeští řidiči v mezinárodním srovnání většinou mezi průměr, v používání bezpečnostních pásů se bohužel spíše vymykají nesprávným směrem. Vybavenost vozidel pásy se sice průběžně zlepšuje, používání je však stále nedostatečné. Totéž platí o používání dětských sedaček.
Ve vyspělých zemích s vysokou úrovní bezpečnosti silničního provozu důsledně používá pásy dvojnásobný podíl řidičů než v České republice. V používání dětských sedaček zaujímáme třetí nejhorší místo v Evropě. Analýza výsledků průzkumu prokázala zejména podceňování důležitosti zádržných systémů při nízkých rychlostech nebo "opatrné jízdě", naopak jsou přeceňována rizika spojená s použitím pásu (uvěznění ve vozidle). Přestože ve srovnání s výsledky minulých průzkumů došlo k nevelkému pozitivnímu posunu v chování i postojích, je zřejmé, že český řidič stále není dostatečně informován o způsobu fungování zádržných systémů, podmínkách jejich účinnosti a o nebezpečích, kterým se vystavuje při zanedbání použití pásu. V zájmu zmírnění následků nehod je nezbytné přijmout opatření, která povedou ke zvýšení informovanosti a změně postojů nejen řidičů, ale celé populace.
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: analýza, automobil, bezpečnost dopravy, bezpečnost pasivní, bezpečnostní pásy, dětské autosedačky, řidiči
Popis: Dokument obsahuje výsledky projektu SARTRE 3 týkající se postojů českých řidičů k používání bezpečnostních pásů - zda sami důsledně pásy používají, zda trvají…