Mladí řidiči jsou na silnicích 2,5 krát rizikovější

Uložit jako PDF

Tento článek si můžete
uložit ve formátu PDF.


Česká asociace pojišťoven představila nová videa v rámci kampaně Agresivita zabíjí. „Vždyť je tu padesátka, a ty jedeš snad mínus dvacet,“ hlásí Tigran Hovakimyan v jednom z nových spotů, zacílené zejména na mladé řidiče, kteří jsou za volantem výrazně rizikovější. Videa mají s nadsázkou připomenout, jaké chování se za volant nepatří.


Z dat České asociace pojišťoven vyplývá, že přiblížně každý pátý majitel vozu ve věku 18 let způsobí dopravní nehodu. U řidičů do 24 let je riziko že způsobí nehodu téměř 2,5 krát vyšší než je průměrná nehodovost v ČR. Příčin dopravních nehod je celá řada a nadměrná agresivita je bezpochyby jednou z nich.
Nedomýšlení následků dělá z mladých řidičů mladé zabijáky
Jak ukázal průzkum, k agresivitě se nechá během jízdy vyprovokovat 82 procent řidičů do 29 let. Vadí jim cyklisté, pomalejší řidiči a bezdůvodná jízda ostatních v rychlém pruhu. Řada se jich ale přiznala i k vlastním prohřeškům. Přes 80 procent si jich občas nedělá starosti s maximální povolenou rychlostí, 60 procent se jich někdy záměrně tlačí na auto před sebou a polovina se přiznala i k předjíždění na poslední chvíli. Každý šestý dokonce zrychlí, jakmile se je někdo snaží předjet.
„V průzkumu navíc mladí respondenti hodnotili závažnost všech agresivních projevů na desetibodové škále vždy značně níž než zbytek populace. Na druhou stranu k sobě byli poněkud kritičtější a své nevhodné chování si uvědomují lépe než starší řidiči. Všechna tato čísla nám ukazují, že mladí si jen nedokáží spočítat, jaké následky může, byť občasné, nevhodné chování za volantem mít,“ shrnuje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
 

Nerozvážné mládí za volantem krotí prevence
Na mladé řidiče se zaměřila i kampaň České asociace pojišťoven Agresivita zabíjí, jejímiž partnery jsou Besip a Policie ČR. Série videí se stand-up komikem Tigranem Hovakimyanem coby agresivním instruktorem autoškoly s nadsázkou ilustruje, jak by se mladí při řízení rozhodně chovat neměli.Chceme poukázat na to, jak hloupě může jejich bezhlavé jednání za volantem vypadat a přesvědčit je, aby se podobnému chování na silnici vyvarovali,“ vysvětluje Jan Matoušek. Režie nových spotů se ujal Pavel Soukup, autor seriálu #martyisdead oceněným mezinárodní cenou Emmy.

Mladé řidiče je vždy potřeba zaujmout, oceňuji proto styl, jakým se realizační tým se spoty vydal,“ míní Tomáš Neřold, vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy. „S mladými je ale také potřeba pracovat individuálně. Velmi bych se proto přimlouval, aby se příprava na reálné krizové situace měla větší prostor při výuce v autoškolách. Ať už v praxi nebo pomocí takzvaných hazard perception videí, díky nimž se budoucí řidiči snáze naučí rozpoznávat nebezpečí,“ dodává. Podle Tomáše Neřolda by zkrotit ego za volantem mladým řidičům mohla pomoci i setkání sdopravními psychology, kteří mohou vysvětlit, jak při řízení pracuje hlava a jaké má každý z nás limity.

Dle statistik dopravní policie přibližně 133 smrtelných nehod ročně způsobí řidiči do 30 let a téměř 18 procent všech nehod zaviní řidiči s praxí do pěti let od získání řidičského průkazu. „Mladí řidiči jsou často nevybouření, neohleduplní a přeceňují své řidičské schopnosti. Jsem proto nakloněn tomu, aby se čas od času zveřejňovaly záznamy nesprávné jízdy, které v provozu zachytí policejní kamery. Takové záběry vždy slouží jako účinná výstraha před hazardováním se životem,“ říká ředitel služby dopravní policie ČR plk. Jiří Zlý.

O kampani Agresivita zabíjí
Kampaň Agresivita zabíjí byla spuštěna 17. září 2020. Staví zejména na emotivních televizních a rádiových spotech popisujících konkrétní nebezpečné situace způsobené agresivními řidiči, které mají fatální následky, a to nejen pro samotné účastníky dopravních nehod, ale i pro jejich blízké. Spoty, které můžete najít zde, doplňuje i bannerová reklama a tištěná inzerce. Na webu www.agresivitazabiji.cz lze také vyzkušet své řidičcké vlastnosti pomocí testu agresivity, který ČAP připravila ve spolupráci s dopravními psychology. Veškeré aktivity v rámci kampaně jsou financovány z Fondu zábrany škod. 

spot agresivita zabijí

spot agresivita zabíjí

spot agresivita zabíjí

Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i.

Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i. Centrum dopravního výzkumu v.v.i.


Komentáře

Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.

Přihlášení Registrace


Klíčová slova:
Popis: Mladí řidiči jsou na silnicích 2,5 krát rizikovější