Kategorie pozemních komunikací dle ČSN
Článek popisuje stávající rozdělení pozemních komunikací dle ČSN a příslušných zákonů.
Vlastník silnic
Vlastníkem dálnic a silnic I. třídy (včetně rychlostních silnic) je stát a tyto komunikace spravuje ŘSD. Vlastníkem silnic II. a III. třídy je kraj, na jehož území se silnice nacházejí (od 1. 10. 2001). Vlastníkem místních komunikací je obec, na jejímž území se místní komunikace nacházejí. Vlastníkem účelových komunikací je právnická nebo fyzická osoba.
Kategorizace silnic
Zákon o pozemních komunikacích č.13/1997 uvádí v §2 „Pozemní komunikace a jejich rozdělení“ toto dělení PK:
- Dálnice
- Silnice
- Místní komunikace
- Účelová komunikace
O zařazení PK do příslušných kategorií a o změnách kategorie rozhoduje příslušný silniční správní úřad.
Kategorie dle ČSN 73 6101 – Projektování silnic a dálnic a Zákona o PK 13/1997
Dálnice a silnice (silniční komunikace)
Dle charakteru provozu se dělí na silnice s neomezeným přístupem (S) a na silniční komunikace s omezeným přístupem (R) a (D).
Dálnice (§4)
Dálnice je pozemní komunikace určená pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu motorovými vozidly, která je budována bez úrovňových křížení, s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd a která má směrově oddělené jízdní pásy. Je přístupná pouze silničním motorovým vozidlům, jejich nejvyšší povolená rychlost není nižší než 80 km/h (konstrukční rychlost vyšší jak 50 km/h).
Silnice (§5)
Silnice je veřejně přístupná pozemní komunikace určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci. Silnice tvoří silniční síť. Silnice se podle svého určení a dopravního významu rozdělují do těchto tříd:
- Silnice I. třídy – určena zejména pro dálkovou a mezistátní dopravu
- Silnice II. třídy – určena pro dopravu mezi okresy
- Silnice III.třídy – určena k vzájemnému spojení obcí nebo jejich napojení na ostatní PK
Silnice I.třídy vystavěná jako rychlostní silnice je určena pro rychlou dopravu a je přístupná pouze silničním motorovým vozidlům, jejich nejvyšší povolená rychlost není nižší než 80 km/h.
Roztřídění silničních komunikací vymezuje volbu prostorového uspořádání, tj. odpovídající kategorii. Ze stanoveného rozsahu kategorií podle tabulky 1 se pak navrhne kategorie dané silniční komunikace podle ČSN 73 6101.
Roztřídění silničníchkomunikací | Odpovídající kategorie silničních komunikací |
---|---|
Dálnice včetně mezinárodních | D 27,5/120,100,80 D 26,5/120,100,80 |
Silnice I. třídy a mezinárodní |
R 27,5/120,100,80 R 26,5/120,100,80 R 24,5/120,100,80 R 22,5/120,100,80 R 11,5/100,80,70 S 24,5/100, 80 S 22,5/100, 80, 70 S 11,5/80, 70, 60 výjimečně S 10,5 a S 9,5 |
Silnice II. třídy a mezinárodní |
S 22,5/100, 80, 70 S 11,5/80, 70, 60 výjimečně S 10,5/80, 70, 60 S 9,5/80, 70, 60 výjimečně S 7,5/70, 60 50 |
Silnice III. třídy | S 11,5/80,70, 60 výjimečně S 10,5/80, 70, 60 S 9,5/80, 70, 60 S 7,5/70, 60, 50 |
Kategorie silnic a dálnic
Kategorie silniční komunikace je charakterizována zlomkem obsahujícím:
- v čitateli příslušný písemný znak (S, R, D) a kategorijní šířka silniční komunikace v m
- ve jmenovateli návrhovou rychlost v km/h
Základní kategorie:
- Dvoupruhová silnice
- Čtyřpruhová směrově rozdělená silniční komunikace
Pro silnice I. a II. třídy jsou kategorie stanoveny výhledovými záměry výstavby silnic. Pro silnice III. třídy se určí kategorie podle výhledové intenzity dopravních proudů a charakteristiky území
Kategorie dvoupruhových silnic
Kategorie | ||
---|---|---|
Písmenný znak | b(m) | Návrhová rychlost km/h |
S | 7,5 | 70; 60; 50 80; 70; 60 |
9,5 | ||
10,5 | ||
11,5 | ||
R | 11,5 | 100; 80; 70 |
Obr. 1 – příčný řez směrově nedělenou komunikací
Kategorie směrově rozdělených silnic
Kategorie | ||
---|---|---|
Písmenný znak | b(m) | Návrhová rychlost km/h |
S | 22,5 | 100; 80; 70 |
R | 120; 100; 80 | |
S | 24,5 | 100; 80 |
R | 120; 100; 80 | |
D a R | 26,5 | 120; 100; 80 |
D a R | 27,5 | 120; 100; 80 |
Obr. 2 – příčný řez směrově dělenou komunikací
Odvozené kategorie
Základní čtyřpruhové kategorie lze v případě potřeby souměrně rozšířit o další jízdní pruhy, čímž vzniknou šesti a osmipruhové silniční komunikace s individuálním kategorijním označením, např. S 29,5/80, D nebo R34/100 apod.
Rozšíření základních kategorií zvětšením počtu jízdních pruhů (příp. o přídatné pruhy pro pomalá vozidla) nebo o pruhy odbočovací, připojovací nebo řadicí se za odvozenou kategorii nepovažuje a tedy ani nevyjadřuje individuálním kategorijním označením.
Kategorie dle ČSN 73 6110– Projektování místních komunikací a Zákona o PK 13/1997
Místní komunikace – funkční skupiny
Místní komunikace je veřejně přístupná pozemní komunikace, která slouží převážně místní dopravě na území obce. Může být vystavěna jako rychlostní místní komunikace, která je určena pro rychlou dopravu a přístupná pouze silničním motorovým vozidlům, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší než 80 km/hod.
Místní komunikace se rozdělují podle dopravního významu, určení a stavebně technického vybavení do těchto funkčních skupin:
- Místní komunikace skupiny A, kterou je zejména rychlostní místní komunikace s funkcí dopravní
- MK skupiny B, kterou je dopravně významná sběrná komunikace s omezením přímého připojení sousedních nemovitostí, funkce dopravně obslužní
- MK skupiny C, kterou je obslužná komunikace, s funkcí obslužnou
- MK skupiny D, kterou je komunikace se smíšeným provozem a komunikace s vyloučením motorového provozu
Komunikace funkční skupiny D se dále dělí na podskupiny D1 a D2
D1: komunikace se smíšeným provozem
D2: komunikace nepřístupné provozu silničních motorových vozidel
Rychlostní komunikace pro místní komunikace funkční skupiny A vychází svým příčným uspořádáním z dálnic a rychlostních komunikacích, na které obvykle v intravilánu navazují. Rychlost je omezena na 80 km/h.
Funkční skupina:
A - Rychlostní komunikace pro místní komunikace funkční skupiny A vychází svým příčným uspořádáním z dálnic a rychlostních komunikacích, na které obvykle v intravilánu navazují. (plní funkci plynulého a bezpečného převedení soustředných proudů vnitřní a vnější dopravy v uspořádání jako přivaděč, průtah nebo okruh)
B – sběrné komunikace obytných útvarů, spojení obcí, průtahy silnic I., II. a III. třídy a vazby na tyto komunikace. (Sběrné komunikace přivádí dopravu sídelního útvaru na vnější silniční síť nebo na městské rychlostní komunikace, tvoří hlavní osy sídelních útvarů a spolu s rychlostními komunikacemi mohou vytvářet hlavní komunikační systém sídelních útvarů. Jsou hlavním nositelem tras MHD. Mohou sloužit jako průtahy silnic. Plní také funkci obsluhy přilehlé zástavby.)
C – obslužné komunikace ve stávající i nové výstavbě. Mohou jimi být i průtahy silnic III.třídy a v odůvodněných případech i II. třídy. (Obslužné místní komunikace plní obslužnou funkci, zpřístupňují území a objekty. Nemají umožňovat zbytečné průjezdy obytnými okrsky. Sběrná dopravní funkce je nežádoucí, ale mohou sloužit jako průtahy silnic III. i II. třídy v malých sídlech. Vedení MHD je možné. Na obslužných komunikací mají být v co největší míře uplatněna zklidňovací opatření)
D1 – pěší zóny, obytné zóny
D2 – stezky, pruhy a pásy určené cyklistickému provozu, stezky pro chodce, chodníky, průchody, schodiště a ostatní komunikace nepřístupné provozu silničních motorových vozidel, pokud nejsou součástí komunikací funkčních skupin B a C
Základní typy místních komunikací:
MR – místní rychlostní
MS – místní sběrná
MO – místní obslužná
MOK – místní obslužná s krajnicí
Příklad
MR6d/46,5/24,5/80 – místní rychlostní šestipruhová směrově dělená o šířce prostoru 46,5m a o šířce dopravního prostoru 24,5m, návrhová rychlost 80 km/h
Vysvětlivky:
Číslo = počet pruhů
T = tramvajový pás
d = směrové dělení
p = parkovací pruh/pás
a = autobusový/trolejbusový pruh
c = pruh pro cyklisty
k = komunikace s krajnicí bez chodníku
Kategorie komunikací se výrazně liší relativní mírou nehodovosti. Podrobnější údaje lze nalézt v funkce-komunikace-417.
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: kategorie
Popis: Článek popisuje stávající rozdělení pozemních komunikací dle ČSN a příslušných zákonů.