Výsledky hledání

Název článku: Cyklistům a motoristům chybí ohleduplnost, zlepšit situaci chce iniciativa Dám respekt a BESIP 11. 4. 2022

Nalezeno v sekci: články

„Počet cyklistů v silničním provozu stále narůstá jak v rekreačních oblastech, tak v městském provozu. Cyklisté patří na silnici k těm nejzranitelnějším a musíme myslet na jejich ochranu. Na druhé straně ale sami cyklisté mohou výrazně přispět ke své bezpečnosti rozumným chováním a dodržováním pravidel. Preventivní aktivity proto musí být zaměřené na obě skupiny. Nezáleží přeci na tom, jestli jsem zrovna v roli cyklisty nebo motoristy, hlavní je zdraví a bezpečný dojezd do cíle,“ řekl…


Název článku: Předjet cyklistu? Pozor na 1,5 metru. Jak na to, poradí BESIP 28. 1. 2022

Nalezeno v sekci: články

„Je třeba brát v úvahu, že v případě střetu s motorovým vozidlem je cyklista mnohem zranitelnější a hrozí mu vážnější následky. Zároveň je ale důležité, aby také cyklisté dodržovali pravidla silničního provozu a pohybovali se po komunikacích bezpečně,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. BESIP proto ve spolupráci s iniciativou Ukaž respekt připravil základní otázky a odpovědi k tomuto tématu.   Kdy musím předjet cyklistu s odstupem 1,5 m a…


Název článku: Životnost betonových povrchů 20. 10. 2021

Nalezeno v sekci: články

Zima se blíží a po zimě jsou chodníky i vozovky v mnohem horším stavu, než očekáváme, především z důvodů měnících se teplot, používání chemických přípravků apod. Potřebujete vyřešit v rámci vaší správy nebo regionu potíže s rychlým povrchovým rozpadem betonových povrchů, zejména zámkové dlažby, ploch u nákupních center, parkovišť apod.? Emulze lněného oleje (Emulze LO) je hydrofobní impregnační přípravek, který zabezpečuje ošetření betonových vozovek, ploch parkovišť, chodníků ze zámkové…


Název článku: POZOR na silnicích! Prázdniny končí, začíná škola 31. 8. 2021

Nalezeno v sekci: články

„Podívali jsme se do zářijových statistik nehodovosti v uplynulé dekádě a zaměřili se na smrtelné a těžké zranění dětí (pozn. 0-14 let, n=101, 62 chlapců, 39 dívek) v pracovních dnech,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. a dodává: „Většina těchto následků se týkala chodců (73 %), následovali cyklisté (13 %) a spolujezdci v osobních automobilech (12 %). Ve 46 % případů byla vina na straně řidičů osobních automobilů, ve 37 % pak na…


Název článku: Případová studie: Komplexní porovnání dvou téměř identických nehod 23. 8. 2021

Nalezeno v sekci: články

Martina Kostíková1, Kateřina Bucsuházy1, Pavlína Moravcová1, Michal Zelený2, Teťana Makarčuková1, Eva Matuchová1, Roman Mikulec1 1) Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., Brno 2) Ústav soudního lékařství, Fakultní nemocnice u Sv. Anny, Brno Cílem tohoto článku je představit a porovnat dvě téměř identické dopravní nehody – shodná lokalita, identický typ vozidla i karoserie. Zatímco v jednom případě došlo ke smrtelnému zranění, ve druhém případě, kdy byl prokázán suicidální úmysl, došlo k těžkému…


Název článku: Dopravní nehody na přechodech pro chodce – případová studie 20. 7. 2021

Nalezeno v sekci: články

Úvod Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) představuje celosvětově podíl úmrtí chodců z celkového úmrtí na silnicích 23 %. Podíl chodců na dopravních nehodách se v jednotlivých zemích dle WHO pohybuje od 14 % do 40 % z celkového počtu dopravních nehod [1]. Jelikož chodci jsou při dopravní nehodě minimálně chráněni, patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Dle statistik Policie ČR dochází v posledních letech k mírnému poklesu počtu usmrcených chodců…


Název článku: Návrat žáků do škol po distanční výuce znamená i zvýšené riziko na silnicích 9. 4. 2021

Nalezeno v sekci: články

BESIP apeluje na zvýšenou pozornost a ohleduplnost všech účastníků silničního provozu řidičů, chodců i cyklistů a připomíná několik důležitých pravidel pro zvýšení bezpečnosti (nejen) dětí v dopravě. „Děti budou po dlouhém odloučení nepozorné a zranitelné, podobně jako když se vrací do školy po letních prázdninách. Na jaře navíc řada z nich vyráží do provozu i na kole či koloběžce. Rodiče by jim proto měli jít příkladem, ukázat, jak bezpečně do školy dojít nebo dojet a…


Název článku: Bruslař: chodec nebo cyklista? 28. 4. 2020

Nalezeno v sekci: články

Odpověď vymezuje ustanovení §2 písm. j) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů: „Chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo,…


Název článku: Počet usmrcených na silnicích již překročil strategický předpoklad 15. 10. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období leden-září 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 405 a těžce zraněno 1 599 osob. V případě usmrcených osob se jedná o 3. nejnižší počet (po letech 2016 a 2017), v oblasti těžce zraněných osob jde o historické minimum. Dle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 nemělo být v roce 2019 usmrceno více než 362 osob. Uvedený předpoklad byl překročen již v průběhu měsíce září. „Přestože se nedaří v posledních…


Název článku: V důsledku nepřiměřené rychlosti umírají také nevinní (spolujezdci, chodci a další) 3. 10. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období let 2012-2018 bylo v ČR v důsledku nepřiměřené rychlosti usmrceno 1 547 osob, tj. oproti stanoveným předpokladům o 337 méně (-18 %). Těžce zraněno pak bylo 5 249 osob, o 1 010 méně (-16 %). „V roce 2018 bylo v důsledku nepřiměřené rychlosti na pozemních komunikacích v ČR usmrceno 218 a těžce zraněno 713 osob,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy a dodává: „Předpoklad Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 …


Název článku: vyzkumnehod.cz: Smrtelná dopravní nehoda zachycena na videu 21. 6. 2019

Nalezeno v sekci: články

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV) rozvíjí několik let projekt Hloubková analýza dopravních nehod. Dopravní nehody se zraněním jsou týmem specialistů na dopravní infrastrukturu, automobilovou techniku a psychologů detailně analyzovány. Z každé nehody se eviduje až 3 000 záznamů, jedním z cílů je spolupráce se subjekty, které výsledky výzkumu dále využívají. Jedná se o vlastníky nebo správce komunikací, konstruktéry dopravních prostředků, samostatné oddělení BESIP…


Název článku: Čtyřicátníci: nejohroženější skupina motocyklistů! 15. 2. 2019

Nalezeno v sekci: články

Motocyklisté patří k nejzranitelnější účastníkům silničního provozu. Rok 2018 byl pro motocyklisty doslova tragický! Celkem bylo usmrceno 91 motocyklistů – nejvíce od roku 2010; meziročně bylo usmrceno o 27 motocyklistů více, tj. + 42 %! Uvedenou negativní bilanci podtrhuje také 488 těžce zraněných motocyklistů, meziročně o 70 více, tj. + 17 %. V roce 2018 byl evidován historicky nejvyšší (16,1 %) podíl motocyklistů na všech usmrcených osobách, přibližně každá 6. usmrcená osoba byla…


Název článku: KOLOBĚŽKA – znáte svoje povinnosti? 8. 11. 2018

Nalezeno v sekci: články

Během posledních let se ke zdravému pohybu přidala jízda na koloběžce. Jedná se o pohyb, který v sobě kombinuje fyzickou námahu a poměrně rychlý přesun z místa na místo a k tomu nenáročnost místa na zaparkování, jako je tomu v případě kola. Koloběžka se ve většině případů složí, vezme pod paži a odnese na místo uskladnění. Je většinou lehká, skladná, pohyblivá. Je oblíbeným sportovním a přepravním prostředkem malých i větších. Bez rozdílu pohlaví. A obliba jízdy na koloběžce stoupá s možností…


Název článku: Metody měření osvětlení a parametrů pozemních komunikací v praxi 31. 12. 2016

Nalezeno v sekci: články

Úvod do problematiky Úkolem veřejného osvětlení (VO) je kromě zvyšování atraktivity měst a obcí v nočních hodinách také zajišťovat bezpečnost dopravy, osob a majetku. Parametry, které mají vliv na kvalitu VO jsou intenzita a rovnoměrnost osvětlení pozemní komunikace (PK). Přičemž řidiče motorových vozidel ovlivňuje převážně míra oslnění a intenzita osvětlení, která má vliv na přehlednost silniční komunikace. Jak popisuje studie „Vyhodnocení vlivu úrovně hladiny osvětlení na počet…


Název článku: Využití regulačních zvýrazňujících sloupků na pozemních komunikacích 30. 4. 2016

Nalezeno v sekci: články

Úvod do problematiky Jedna z prvních otázek, kterou je nutné zodpovědět, zní: „Jaké druhy sloupků vlastně máme?“ Dle ČSN 73 6100 [02] na PK používáme směrové, regulační, výsuvné a parkovací sloupky. Na první pohled se to může zdát jednoduché. Při úpravě daných lokalit však často tvůrci „narazí“ na nesoulad předpisů. Je tedy na místě zopakovat si definice a pojmy, abychom byli schopni věcně diskutovat nad tématem. Bezpečnostní zařízení [02] je část vybavení pozemní komunikace,…


Název článku: Nový prvek pro regulaci nezákonného chování řidičů 29. 1. 2016

Nalezeno v sekci: články

Úvod do problematiky Na pozemních komunikacích se nachází mnoho druhů vybavení. Např. sloupky které plní především vodící funkci (směrový sloupek [02]). Napomáhají řidičům při odhadování následující trasy vozidla. Existují však, ale také druhy sloupků, které napomáhají regulaci dopravy ve smyslu podpory zákazu vjezdu motorovým vozidlům nebo napomáhají k fyzickému oddělení motorových vozidel, pěších a cyklistů (regulační a parkovací sloupek [02]). Jmenovaná zařízení se běžně nachází na…


Název článku: Trendy zklidňování dopravy ve městech a obcích 5. 10. 2015

Nalezeno v sekci: články

V současné době se mnoho lidí stěhuje do menších měst a obcí, aby mohli žít zdravějším způsobem života. To však v sobě přináší nové potřeby, neboť tak dochází nejen k nárůstu počtu obyvatel těchto měst a obcí, ale také k nárůstu objemu dopravy i jiných potřeb. Ty se týkají občanů, kteří jsou jak motoristy, tak chodci nebo cyklisty a mají tedy naprosto rozdílné požadavky na místa, ve kterých se pohybují a kde bydlí. Ti obyvatelé, kteří se starají o děti, požadují dostatečně bezpečný prostor pro…


Název článku: Řízení provozu na silničních uzavírkách 12. 1. 2015

Nalezeno v sekci: články

Úvod Úzká hrdla, vznikající na dopravní infrastruktuře po omezenou dobu z důvodu dopravních uzavírek, oprav nebo hromadných nehod, jsou významným faktorem ovlivňujícím bezpečnost a plynulost dopravy, a to z důvodu snížení kapacity komunikace, nestabilního dopravního proudu, ale taktéž chování samotných řidičů. Je mnoho aspektů, které reakce a chování řidičů v těchto místech ovlivňují. Jedná se především o nevědomost, jak se v nastalých situacích chovat, nerespektování dopravních předpisů, svou…


Název článku: Hodnocení pozemních komunikací 9. 1. 2015

Nalezeno v sekci: články

ÚVOD Země s dlouhodobě dobrou úrovní bezpečnosti, jako Švýcarsko, Nizozemí, Velká Británie a Švédsko, pokračují v pozitivním vývoji a z pohledu počtu usmrcených řidičů a spolujezdců na miliardu ujetých vozokilometrů patří k nejlepším v Evropě. Česká republika je v tomto ukazateli dlouhodobě jedna z nejhorších zemí. Graf 1 – Počet usmrcených na 1 miliardu vozokm. Průměr za poslední 3 roky, kdy jsou data k dispozici (ETSC, 2014) Dopravní nehodu je možno…


Název článku: Moderní trendy úprav na komunikacích – zvyšování bezpečnosti ve městech a obcích – vybrané prvky 1. 9. 2014

Nalezeno v sekci: články

Bezpečné chování v provozu na pozemních komunikacích ve svém základě znamená neohrožovat život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní. Ne vždy je v našich silách dopravní nehodě předcházet, protože ke vzniku dopravní nehody přispívá celý dopravní systém. Proto by komunikace měla být tzv. samovysvětlující – měla by řidiči dávat jasnou informaci o tom jak se má na komunikaci chovat a co má následně očekávat. V případě, že k nějaké chybě (dopravní nehodě) dojde, musí komunikace…


Název článku: Provádění auditu bezpečnosti pozemních komunikací – vybrané poznatky auditorů z CDV 21. 8. 2014

Nalezeno v sekci: články

Článek informuje především o zkušenostech, které autoři textu získali při zpracovávání auditů bezpečnosti pozemních komunikací. Článek nepřináší jen popis metodiky provádění, ale především upozornění na nejčastější chyby, které se v auditovaných projektech vyskytovaly a kterých je nutné se v praxi vyvarovat. 1. NÁSTROJ PRO ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI VŠECH KATEGORIÍ ÚČASTNÍKŮ SILNIČNÍHO PROVOZU Prostor komunikace využívá široká škála účastníků silničního provozu, od chodců přes cyklisty až po…


Název článku: Opakovaně se vyskytující závady v projektování komunikací zejména pro chodce 18. 7. 2014

Nalezeno v sekci: články

V následujícím textu je popsáno několik opakujících se závad v projektech zejména na komunikacích pro chodce, ač je to v rozporu nejen s předpisy, ale i účelem stavby a „zdravým rozumem“ a lidé si oprávněně stěžují. Zvlněné chodníky (módní výstřelek) Nejčastější závadou jsou „zvlněné“ chodníky ( viz obr. 1 a 2). V ČSN 736100 Názvosloví pozemních komunikací – Část 1 – Základní názvosloví je uvedeno, že komunikace pro chodce je komunikace určená výhradně pro chodce a dělí se na chodníky, stezky…


Název článku: Stanovení počtu dopravních nehod na nově budovaných okružních křižovatkách 30. 7. 2013

Nalezeno v sekci: články

Příspěvek byl prezentován na Silniční konferenci 2011.AbstraktOkružní křižovatky se staly jedním z nejoblíbenějších opatření ke zklidňování dopravy a zvyšování bezpečnosti na pozemních komunikacích v České republice. Všechna rozhodnutí o realizaci každé nové okružní křižovatky by měla být založena na posouzení očekávaných nákladů a přínosů vyplývajících z budoucího provozu, obzvláště v oblasti plynulosti a bezpečnosti dopravy. Tato studie představuje negativní binomický regresní model, který…


Název článku: Silnice s uspořádáním 2+1 17. 4. 2013

Nalezeno v sekci: články

Šířkové uspořádání 2+1 (neboli navýšení počtu jízdních pruhů dvoupruhové silnice o další jízdní pruh, který se střídavě přiděluje pro každý dopravní směr) je v mnoha zemích stále populárnějším typem příčného uspořádání extravilánových silnic. V Evropě se používá např. ve Finsku, Švédsku, Německu, Francii, Itálii, Španělsku, Velké Británii a v Irsku. Největší zkušenosti s tímto uspořádáním má Švédsko, kde je v provozu více jak 2000 km těchto tzv. bezkolizních silnic. V …


Název článku: Buďte vidět… a přežijte 10. 12. 2012

Nalezeno v sekci: články

Každý den jsme svědky tragických nehod chodců. Příčinou nezřídka bývá jejich nedostatečná viditelnost. Riziko navíc zvyšuje i současné roční období, kdy se rychleji stmívá. Je tedy na každém z nás, aby si uvědomil, jak nebezpečný je pohyb po silnici, pokud nás ostatní účastníci silničního provozu nevidí. „Udělejte vše pro to, abyste byli vidět“, říká vedoucí samostatného oddělení BESIP.  V roce 2011 bylo při nehodách usmrceno celkem 156 chodců, 92 z nich (tj. zhruba 60…


Název článku: Rozšíření predikčního modelu nehodovosti na okružních křižovatkách 19. 11. 2012

Nalezeno v sekci: články

1. Úvod Okružní křižovatky (dále jen OK) se staly v posledních letech jedním z nejoblíbenějších opatření ke zklidňování dopravy a zvyšování bezpečnosti na pozemních komunikacích v České republice. Jak však uvádí Metodika hodnocení účinnosti opatření ke zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích [13], rozhodnutí o realizaci každé nové OK by měla být založena na posouzení očekávaných nákladů a přínosů vyplývajících z budoucího provozu, obzvláště v oblasti…


Název článku: Průzkum chování 2 24. 9. 2012

Nalezeno v sekci: články

Lektorovali: Ing. Pavel Anselmi, autorizovaný inženýr Doc. Ing. Zdeněk Hřebíček, CSc., Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Anotace Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. provedlo na vybraných železničních přejezdech pozorovací průzkum chování uživatelů. Do průzkumu byly zahrnuty přejezdy s různým typem zabezpečení. Na přejezdech PZM zabezpečených mechanickými závorami, PZS se závorami a PZS bez závor bylo sledováno chování řidičů i chodců, na přejezdech s výstražným…


Název článku: Průzkum chování řidičů a chodců na železničních přejezdech 21. 9. 2012

Nalezeno v sekci: články

Lektorovali: Ing. Pavel Anselmi, autorizovaný inženýr Doc. Ing. Zdeněk Hřebíček, CSc., Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.  Anotace Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. provedlo na vybraných železničních přejezdech pozorovací průzkum chování uživatelů. Do průzkumu byly zahrnuty přejezdy s různým typem zabezpečení. Na přejezdech PZM zabezpečených mechanickými závorami, PZS se závorami a PZS bez závor bylo sledováno chování řidičů i chodců, na přejezdech s …


Název článku: Víceúčelové pruhy 28. 2. 2011

Nalezeno v sekci: články

Abstrakt V České republice začíná stoupat zájem o vedení cyklistů v hlavním dopravním prostoru podobně, jak je tomu již dlouho v mnoha státech EU (Nizozemí, Francie, Německo, Rakousko, atd.). Tato varianta působí velmi perspektivně, neboť kromě klasického a známého jízdního pruhu pro cyklisty je možné využít i variantu tzv. víceúčelového pruhu. Tento pruh je při splnění určitých vstupních podmínek (intenzita provozu a procentní zastoupení těžké dopravy) možné…


Název článku: Zklidňování dopravy je evropský trend 26. 10. 2007

Nalezeno v sekci: články

Postavení problému- současný stav Na jakékoli statistice dopravních nehod, např. na nejčerstvější informaci MVČR, lze dokumentovat, že s bezpečností dopravy na pozemních komunikacích je třeba něco radikálního provést. Pokud možno k lepšímu a pokud možno s minimem nákladů. Stát se navenek sice snaží této problematice věnovat pozornost-již dlouhá léta existuje Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu (BESIP) , stejně jako specielně vyčleněné oddělení na MDS ČR. Zdá…


Název článku: Faktory ovlivňující kapacitu křižovatky 26. 10. 2007

Nalezeno v sekci: články

Jak jsme již avizovali v / 1 / novelizace výpočetní metody pro kapacitu úrovňových křižovatek bude vycházet především z metodiky HBS 2001 /2 /. V úvodu si uvedeme rozdílnost k naší ČSN při výběru ovlivňujících faktorů pro kapacitu. Při výpočtu kapacity dle ČSN 736102 modelem časových mezer ( Harderse ) má rozhodující vliv několik faktorů : druh jízdního úkonu, vyznačení přednosti na vedlejší, přípustná rychlost, druh vozidla event.skladba, jejich vliv se…


Název článku: Vjezdový ostrůvek v obci Bedihošť 4. 6. 2007

Nalezeno v sekci: články

Situace Obec Bedihošť leží na silnici II/367 mezi Prostějovem a Kojetínem. Komunikace dále navazuje na silnici I/47 na Kroměříž a Hulín. Obec Bedihošť je vzdálena cca 4 km od Prostějova. Sledovaný úsek Prostějov – Bedihošť je proveden v kategorii S9,5/90, směrové uspořádání je přímé. Obrázek 1: Vjezd do Bedihošti od Prostějova – místo současného vjezdového ostrůvku (3/2003) V roce 2003 provedlo CDV na objednávku obce zkrácený bezpečnostní audit úseku silnice II/367 před…


Název článku: Dopravní výchova v předškolním věku 25. 4. 2007

Nalezeno v sekci: články

Základní principy dopravní výchovy v předškolním věku v rodinné i školní výchově Děti v období předškolního věku se většinou v dopravním prostředí pohybují v doprovodu dospělých osob a starších sourozenců. Přesto mohou nastat situace, kdy se dítě ocitne v dopravním prostředí zcela samo a musí řešit vzniklou situaci tak, aby neskončila úrazem. Pro tyto situace je nutné dítě naučit jednotlivé postupové kroky. Dítě však musí chápat, proč se má v …


Název článku: Informační přetížení řidiče 7. 3. 2007

Nalezeno v sekci: články

Řidič motorového vozidla jako účastník silničního provozu je součástí určitého systému, zahrnujícího jak technické tak organizační podmínky. Jeho dopravní chování je regulováno systémem dopravních pravidel, dopravního značení a dopravních informací. Během své činnosti (řízení motorového vozidla) řidič přijímá a vyhodnocuje řadu různých informací, z nichž některé jsou z hlediska bezpečnosti provozu nezbytné, některé důležité a některé pouze neproduktivně zatěžující nebo…


Název článku: Bezpečné dopravní prostředí 7. 3. 2007

Nalezeno v sekci: články

Úvod Člověk je tvor omylný a omylným zůstane. I rozbory nehod signalizují, že většina nehod jde na vrub často banálních lidských selhání. Proto je potřebné utvářet na pozemních komunikacích takové prostředí, které chybování člověka co nejvíce omezí, resp. zaslouží se o to, aby následky případné chyby byly co nejmenší. Designem a úpravami pozemních komunikací je možné ovlivnit dopravní nehodovost v kladném i záporném smyslu velice výrazně, proto v rukou těch…


Název článku: Opatření ke snížení rychlosti 7. 3. 2007

Nalezeno v sekci: články

Zdroj: www.swov.nl Opatření, která by měla zaručit to, že řidiči nebudou jezdit příliš rychle, jsou rozdělena do tří kategorií (v anglickém prostředí se hovoří o tzv. „třech E“ – Engineering, Education, Enforcement): Technologie (podoba infrastruktury a vozidla) Vzdělávání (auto/školy, kurzy, informovanost) Donucení (zákonem), vymáhání práva Některá opatření jsou kombinací „Technologie“ a „Donucení“: určení rychlostního limitu na určité komunikaci; v …


Název článku: Projekt NextMAP 7. 3. 2007

Nalezeno v sekci: články

V posledních letech si jistě každý povšiml významného nárůstu telematických aplikací v dopravě. Tento nárůst klade neustále větší požadavky na elektronické systémy ve vozidle, ale i na dopravní infrastrukturu vlastní. Jedním ze základních předpokladů pro takovýto vývoj je existence digitálních mapových podkladů a na to úzce navazující definice jednotného standardu umožňujícího výměnu dat, jejich vizualizaci a odpovídající archivaci. Snad ani nemusí být zdůrazňováno, že…


Název článku: Reklamní objekty podél silnice a jejich vliv na řidiče 7. 3. 2007

Nalezeno v sekci: články

Řidič motorového vozidla jako účastník silničního provozu je součástí určitého systému, zahrnujícího jak technické tak organizační podmínky. Jeho dopravní chování je regulováno systémem dopravních pravidel, dopravního značení a dopravních informací. Během své činnosti (řízení motorového vozidla) řidič přijímá a vyhodnocuje řadu různých informací, z nichž některé jsou z hlediska bezpečnosti provozu nezbytné, některé důležité a některé pouze neproduktivně zatěžující nebo…


Název článku: Kategorie pozemních komunikací dle ČSN 7. 3. 2007

Nalezeno v sekci: články

Vlastník silnic Vlastníkem dálnic a silnic I. třídy (včetně rychlostních silnic) je stát a tyto komunikace spravuje ŘSD. Vlastníkem silnic II. a III. třídy je kraj, na jehož území se silnice nacházejí (od 1. 10. 2001). Vlastníkem místních komunikací je obec, na jejímž území se místní komunikace nacházejí. Vlastníkem účelových komunikací je právnická nebo fyzická osoba. Kategorizace silnic Zákon o pozemních komunikacích č.13/1997 uvádí v §2 „Pozemní komunikace a…


Název článku: Zklidňování dopravy - Opatření - Rychlost 7. 3. 2007

Nalezeno v sekci: články

Úvod – co zklidňování dopravy vůbec je a k čemu může být dobré? Rostoucí intenzity motorové dopravy a s tím spojené neblahé vlivy na životní prostředí i kvalitu života vůbec vedou k hledání cest, jak tyto negativní účinky zmírnit resp. kompenzovat. Nadějným prostředkem úspěšně rozvíjeným ve značné části Evropy je proces tzv. zklidňování dopravy. Co si pod tímto pojmem představit? Je to snaha o zmírnění dopravní zátěže, rychlosti jízdy či emisí? Realizace stávající…