Výsledky hledání
Název článku: Očekávaná Metodika prvotního hodnocení záměru stavby pozemní komunikace je zde! 9. 11. 2023
Nalezeno v sekci: články
Zákon č. 178/2022 Sb. zavádí nový proces „prvotní hodnocení záměru“, který by měl používat variantní analýzu dopadů nových pozemních komunikací nebo významných změn stávajících komunikací na bezpečnost ovlivněné silniční sítě, s cílem vybrat takovou variantu, která bude z hlediska bezpečnosti optimální. Ale jak jej v praxi provádět? Na tuto otázku odpovídá čerstvě schválená metodika autorů Jiřího Ambrose, Pavla Havránka, Evy Jelínkové a Evy Kšicové. Metodika představuje možný postup…
Název článku: Bezpečné odstupy vozidel 23. 8. 2023
Nalezeno v sekci: články
V České republice se podle statistiky Policie ČR stalo v roce 2022 celkem 5 156 dopravních nehod, jejichž příčinou vzniku bylo nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem. Počet nehod vzniklých z této příčiny tvořil v tomto roce podíl na celkovém počtu nehod zadokumentovaných policií ve výši přibližně 5 % a nehody způsobené nedodržením bezpečné vzdálenosti za vozidlem tak patří mezi jedny z nejčetnějších. Tabulka 1: Příčiny nehod zaviněných řidičem (zdroj: statistika Policie ČR, rok 2022)…
Název článku: Měření zraku během října ukázalo, že 28 % řidičů jezdí se špatnou korekcí zraku 8. 11. 2022
Nalezeno v sekci: články
Z tisíců měření se ukázalo, že zhruba čtvrtina (27 %) měla správné brýle nebo čočky, 45 % potřebovalo menší změnu a u plných 28 % byla potřeba změna korekce o více než 0,75 dioptrie. U řidičů, kteří přišli na měření poprvé v životě, byla čísla výrazně horší. Bez potřeby brýlí odešla jen necelá 3 % návštěvníků, dalších 58 % s korekcí do půl dioptrie a varujících 39 % potřebovalo korekci o 0,75 a více dioptrie. Zájem o říjnové měření zraku zdarma byl i díky kampani značný.…
Název článku: Češi chtějí víc ohleduplnosti na silnicích a lepší cyklistickou infrastrukturu 1. 11. 2022
Nalezeno v sekci: články
„Když si člověk pročítá diskuse na sociálních sítích, může získat pocit, že situace na silnicích je katastrofální. Ale realita je jiná, jsem přesvědčený, že se atmosféra postupně zlepšuje. Klíčem je, abychom se navzájem nevychovávali, začali u sebe a byli ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu. Je jedno, jestli sedím na kole, nebo za volantem. Jsme stále stejní lidé, jen v různých rolích,“ říká Roman Kreuziger. „S potěšením sleduji společné aktivity…
Název článku: Zahraniční dopravní experti podpořili český návrh řidičáku na zkoušku 25. 10. 2022
Nalezeno v sekci: články
„Naším cílem je kombinovat pozitivní motivaci a přísnější sankce za nejzávažnější přestupky. Například německá zkušenost ukazuje, že řidiči, kteří absolvovali řízení už od 17 let, ale v doprovodu svého rodiče či jiného zkušeného řidiče, jezdí bezpečněji. Zároveň s tím chystáme speciální program pro ty začínající řidiče, kteří v první dvou letech řízení spáchají závažný přestupek,“ řekl na konferenci ministr dopravy Martin Kupka. Konference byla součástí programu Road Safety…
Název článku: Čeští řidiči nedodržují při jízdě bezpečnou vzdálenost, na vybraných dálnicích jim má pomoci nové značení 10. 10. 2022
Nalezeno v sekci: články
Čeští řidiči a bezpečný odstup Sběr dat, který probíhal v průběhu loňského roku na českých komunikacích, ukázal, že třetina řidičů osobních vozidel nedodržuje na dálnicích bezpečný odstup 2 sekund. Na silnicích 1. a nižších tříd mimo obec je potom situace ještě horší, tam zmiňovanou 2s vzdálenost nedodrželo téměř 70 % řidičů. Ministerstvo dopravy si nechalo zpracovat i statistiku, která mapovala situaci, kdy řidiči udržují vzájemnou vzdálenost mezi vozidly 1 sekundu a méně. Porušení…
Název článku: Nejčastější příčina střetu cyklisty a motoristy? Nedání přednosti v jízdě, ukazují statistiky 3. 10. 2022
Nalezeno v sekci: články
Aktuální statistiky Policie navíc ukazují, že jenom za letošní prázdniny na našich silnicích zemřelo 9 cyklistů a dalších 77 bylo těžce zraněno, celkově došlo na našich silnicích za letošní červenec a srpen k 1 272 dopravním nehodám s účastí cyklisty. Ze zmiňované desetileté analýzy potom vyplývá, že zavinění střetu cyklisty a vozidla je z 58 % na straně řidiče vozidla a z 39 % na straně cyklisty (zbylá procenta tvoří nehody, u kterých nešlo jednoznačně identifikovat viníka dané…
Název článku: Prázdniny jsou rizikovým obdobím pro řidiče, na silnicích za první pololetí zemřelo už 229 lidí 4. 7. 2022
Nalezeno v sekci: články
„Pohled do letošních statistik dopravních nehod zatím není právě optimistický. Letní prázdniny, které právě začínají, jsou přitom na silnicích nejrizikovějším obdobím. V nejbližší době chci předložit vládě nový bodový systém, který snad „přibrzdí“ piráty silnic. Být na sebe ohleduplnější, nespěchat, předvídat, jezdit odpočatí a zbytečně neriskovat můžeme už dnes“, říká ministr dopravy Martin Kupka. Dlouhodobé statistiky potvrzují, že během prázdnin na silnicích umírá nejvíce lidí. V letech…
Název článku: Využití LiDARu měřícího vozidla pro stanovení rozhledu na pozemní komunikaci 2. 5. 2022
Nalezeno v sekci: články
1 Úvod Rozhled z vozidla je důležitým faktorem bezpečnosti silničního provozu. Ovlivňuje jej jak směrové a výškové uspořádání pozemní komunikace (poloměr směrového oblouku, podélný a příčný sklon), tak i objekty a další pevné překážky v okolí komunikace (např. vegetace, okolní zástavba, reklamy, svodidla). Při projektování pozemních komunikací se v ČR využívá příslušných norem (např. ČSN 73 6101 [1]), které vymezují rozhled, tj. minimální vzdálenost pro zastavení, předjíždění nebo…
Název článku: Cyklisté, pozor na správnou výbavu vašeho kola 28. 4. 2022
Nalezeno v sekci: články
„Povinná ale i doporučená výbava jízdního kola má za cíl zejména zajistit bezpečnost cyklisty, určitě se ji tedy nesnažte nijak obejít. Ohrozíte tím nakonec nejvíce sami sebe, správná výbava na kole vám v mnoha případech může zachránit život,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy. Jízdní kolo musí být vždy vybaveno přední a zadní brzdou, přední odrazkou bílé barvy, zadní odrazkou červené barvy, oranžovými odrazkami z obou stran obou pedálů a…
Název článku: Cyklistům a motoristům chybí ohleduplnost, zlepšit situaci chce iniciativa Dám respekt a BESIP 11. 4. 2022
Nalezeno v sekci: články
„Počet cyklistů v silničním provozu stále narůstá jak v rekreačních oblastech, tak v městském provozu. Cyklisté patří na silnici k těm nejzranitelnějším a musíme myslet na jejich ochranu. Na druhé straně ale sami cyklisté mohou výrazně přispět ke své bezpečnosti rozumným chováním a dodržováním pravidel. Preventivní aktivity proto musí být zaměřené na obě skupiny. Nezáleží přeci na tom, jestli jsem zrovna v roli cyklisty nebo motoristy, hlavní je zdraví a bezpečný dojezd do cíle,“ řekl…
Název článku: Vliv stáří silničních vozidel na bezpečnost silničního provozu 22. 3. 2022
Nalezeno v sekci: články
Článek si klade za cíl poukázat na problematiku stárnutí vozidlového parku v České republice. Negativní trend rostoucího podílu registrací ojetých vozidel starších 15 let dokládají data z Centrálního registru vozidel. Průměrný vozidlový park České republiky je více než o třetinu starší, než je průměr Evropské unie. Průměrné stáří osobních vozidel, kterých je v ČR registrováno více než 6 milionů, se v roce 2020 zvýšilo již na 15,28 let. V rámci předkládaného článku je poukázáno na základní…
Název článku: Předjet cyklistu? Pozor na 1,5 metru. Jak na to, poradí BESIP 28. 1. 2022
Nalezeno v sekci: články
„Je třeba brát v úvahu, že v případě střetu s motorovým vozidlem je cyklista mnohem zranitelnější a hrozí mu vážnější následky. Zároveň je ale důležité, aby také cyklisté dodržovali pravidla silničního provozu a pohybovali se po komunikacích bezpečně,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. BESIP proto ve spolupráci s iniciativou Ukaž respekt připravil základní otázky a odpovědi k tomuto tématu. Kdy musím předjet cyklistu s odstupem 1,5 m a…
Název článku: Každé 17. auto bourá v zimě na letních pneumatikách 20. 12. 2021
Nalezeno v sekci: články
Zimní podmínky každoročně přináší zvýšené nároky na řidiče i vozidla více než v jiných ročních obdobích. Vlivem střídajícího se počasí či extrémních podmínek je třeba býti stále ve střehu a reagovat na měnící se situace v závislosti na krajině, kterou projíždíte. Silnice, ač se zdá býti suchá a bezpečná, Vás může zaskočit např. v zatáčce či na mostě námrazou, kterou jste nečekali. „V roce 2020 bylo v důsledku vlivu námrazy, sněhu a náledí evidováno 1829 dopravních…
Název článku: Světový den obětí dopravních nehod 20. 11. 2021
Nalezeno v sekci: články
WHO uvádí, že v důsledku dopravních nehod celosvětově umírá ročně 1,2 milionů lidí a dalších 50 milionů je zraněno. V České republice zemřelo na silnicích do konce října více než 380 lidí. „Tento den nám připomíná, že nejde o abstraktní statistiku. Každé číslo představuje lidský život, ztrátu nejbližších lidí, mámy, táty, sourozence, dítěte… Málokdo vnímá, jak drastickým a dlouhodobým zásahem do života celé rodiny je úmrtí nebo těžké zranění způsobené dopravní nehodou. Jak říkají…
Název článku: Měření zraku během října ukázalo, že čtvrtina řidičů jezdí s výraznou oční vadou 11. 11. 2021
Nalezeno v sekci: články
Z výsledků měření vyplynulo, že správnou korekci zraku má jen 28 % lidí. Zbylých 72 % má jinou korekci, než by měli správně mít, případně o své vadě vůbec neví. Varující je stav zhruba u čtvrtiny testovaných, kde byl rozdíl nad 0,75 dioptrie, což už velmi negativně ovlivňuje reakce za volantem. Téměř 60 % lidí navíc uvedlo, že v posledních třech letech na kontrole zraku nebyli. „V roce 2019 prováděl plošné screeningy řidičů BESIP a ty ukázaly, že podle měření ostrosti zraku 44 % z…
Název článku: Životnost betonových povrchů 20. 10. 2021
Nalezeno v sekci: články
Zima se blíží a po zimě jsou chodníky i vozovky v mnohem horším stavu, než očekáváme, především z důvodů měnících se teplot, používání chemických přípravků apod. Potřebujete vyřešit v rámci vaší správy nebo regionu potíže s rychlým povrchovým rozpadem betonových povrchů, zejména zámkové dlažby, ploch u nákupních center, parkovišť apod.? Emulze lněného oleje (Emulze LO) je hydrofobní impregnační přípravek, který zabezpečuje ošetření betonových vozovek, ploch parkovišť, chodníků ze zámkové…
Název článku: Podzim je rizikovým obdobím pro chodce, podílí se na tom nárůst dopravy a špatná viditelnost 18. 10. 2021
Nalezeno v sekci: články
Řidiči by měli v místech se zvýšeným pohybem chodců snížit preventivně rychlost, chodci by se měli soustředit plně na pohyb v provozu a používat za šera a za tmy reflexní prvky. Každou pátou obětí a téměř každou třetí těžce zraněnou osobou v silničním provozu je během října a listopadu chodec. V roce 2019, kdy dopravu ještě nepoznamenala omezení související s COVID-19, se čtvrtina z celkového počtu úmrtí chodců v silničním provozu stala během října a listopadu…
Název článku: Viditelnost je základ bezpečí 30. 9. 2021
Nalezeno v sekci: články
Blíží se zimní období a tím i tmavá rána a dřívější stmívání. Chůze za zhoršené viditelnosti se dotkne každého, tedy i dětí při cestě do školy. I v případě, že to mají do školy blízko, nebo jsou již větší, je nutné si uvědomit, že děti jako účastníci dopravního provozu mají svá specifika: Děti jsou považovány za nejslabší účastníky silničního provozu Nedovedou spolehlivě využít naučená pravidla v dopravě Mají nízkou míru soustředěnosti a pomalé reakce Malý vzrůst dětí snižuje…
Název článku: Cesta do školy – tipy a rady pro bezpečnost dětí v dopravě 23. 9. 2021
Nalezeno v sekci: články
Během prvního měsíce často u přechodů pro chodce stává policejní či civilní dozor ve vestách nebo děti doprovází rodiče. Tím se dětem přecházení usnadňuje a učí se "školnímu" režimu, zodpovědnosti. Dozor však u přechodů mnohde nestává celý rok, rodiče mají i jiné závazky a časově není možné vše stihnout, je proto nutné, aby děti byly na cestu do šloly či domů dostatečně připravené. Je potřeba s nimi cestu projít, pohovořit o tom, co je bezpečné a co naopak ne. Jak děti správně připravit si…
Název článku: POZOR na silnicích! Prázdniny končí, začíná škola 31. 8. 2021
Nalezeno v sekci: články
„Podívali jsme se do zářijových statistik nehodovosti v uplynulé dekádě a zaměřili se na smrtelné a těžké zranění dětí (pozn. 0-14 let, n=101, 62 chlapců, 39 dívek) v pracovních dnech,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. a dodává: „Většina těchto následků se týkala chodců (73 %), následovali cyklisté (13 %) a spolujezdci v osobních automobilech (12 %). Ve 46 % případů byla vina na straně řidičů osobních automobilů, ve 37 % pak na…
Název článku: Případová studie: Komplexní porovnání dvou téměř identických nehod 23. 8. 2021
Nalezeno v sekci: články
Martina Kostíková1, Kateřina Bucsuházy1, Pavlína Moravcová1, Michal Zelený2, Teťana Makarčuková1, Eva Matuchová1, Roman Mikulec1 1) Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., Brno 2) Ústav soudního lékařství, Fakultní nemocnice u Sv. Anny, Brno Cílem tohoto článku je představit a porovnat dvě téměř identické dopravní nehody – shodná lokalita, identický typ vozidla i karoserie. Zatímco v jednom případě došlo ke smrtelnému zranění, ve druhém případě, kdy byl prokázán suicidální úmysl, došlo k těžkému…
Název článku: Metodika tvorby Strategie BESIP měst: systematické zvyšování bezpečnosti na území měst 30. 7. 2021
Nalezeno v sekci: články
V roce 2020 byla Ministerstvem dopravy schválena Metodika pro tvorbu Strategií BESIP měst. Cílem této metodiky je přispět k systematickému snižování počtu nehod a jejich následků na pozemních komunikacích prostřednictvím tvorby Strategie BESIP měst (a obcí). Tyto strategie mají vliv na bezpečnost všech účastníků silničního provozu, a to jak na bezpečnost osob přijíždějících do města (obce), tak také například na podnikatelské subjekty se sídlem ve městě (obci). Vytvořená metodika…
Název článku: Dopravní nehody na přechodech pro chodce – případová studie 20. 7. 2021
Nalezeno v sekci: články
Úvod Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) představuje celosvětově podíl úmrtí chodců z celkového úmrtí na silnicích 23 %. Podíl chodců na dopravních nehodách se v jednotlivých zemích dle WHO pohybuje od 14 % do 40 % z celkového počtu dopravních nehod [1]. Jelikož chodci jsou při dopravní nehodě minimálně chráněni, patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Dle statistik Policie ČR dochází v posledních letech k mírnému poklesu počtu usmrcených chodců…
Název článku: Za půl roku zemřelo při nehodách 200 osob, jde o historická minima 14. 7. 2021
Nalezeno v sekci: články
V obou sledovaných strategických cílech Strategie BESIP 2021-2030 se jedná o historicky nejnižší hodnoty, zejména významný je pokles u těžce zraněných osob. Nejvíce usmrcených (39) i těžce zraněných osob (116) bylo v letošním roce evidováno ve Středočeském kraji, s 22 usmrcenými následoval Jihomoravský a s 21 usmrcenými Jihočeský kraj. „Snížení počtu obětí a těžkých zranění na historická minima je jedním z mála pozitiv, které můžeme přičíst pandemii koronaviru. Po rozvolnění opatření…
Název článku: Zpomal, o prázdninách zemře na silnicích na 100 lidí 30. 6. 2021
Nalezeno v sekci: články
V uplynulé dekádě bylo každoročně během letních prázdnin, tzn. v období července a srpna, usmrceno v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice přibližně 125 osob, dalších více než 550 osob pak bylo těžce zraněno. „Letos kvůli nepřiměřené rychlosti zemřelo na silnicích do konce května už 58 lidí. Po rozvolnění protiepidemických opatření se citelně zvýšila intenzita provozu a bohužel se to projevuje i ve statistice fatálních nehod, kde počet obětí od května…
Název článku: 6. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN 21. 5. 2021
Nalezeno v sekci: články
Týden vyzývá tvůrce politik, aby jednali o ulicích s nízkou rychlostí ve městech po celém světě a omezili rychlost na 30 km/h, kde lidé žijí, pracují a hrají si. Nízkorychlostní ulice vytvářejí města, která jsou nejen bezpečná, ale také zdravá, zelená a obyvatelná. Cílem tohoto týdne je shromáždit politické závazky na národní a místní úrovni k dosažení rychlostních omezení a zón v městských oblastech na 30 km/h; generovat místní podporu pro tato nízkorychlostní opatření; a vybudovat impuls k…
Název článku: Na silnicích v EU zemřelo meziročně o 4 000 méně osob, Česko 18. z 27 1. 5. 2021
Nalezeno v sekci: články
Přibližně 18 800 osob bylo usmrceno v důsledku dopravních nehod, což je oproti roku 2019 nebývalý pokles o 17 %. V roce 2020 zemřelo o téměř 4 000 lidí méně oproti roku 2019. Nižší intenzita provozu, jakožto důsledek pandemie COVID-19 měla zřejmý (ačkoli neměřitelný) vliv na počet usmrcených v důsledku dopravních nehod. Adina Vălean, evropská komisařka pro dopravu, říká: „Téměř o 4 000 osob méně zemřelo na silnicích v EU v roce 2020 v …
Název článku: Rada pro BESIP podpořila změnu bodového systému a sankce za dluh na pokutě 23. 3. 2021
Nalezeno v sekci: články
„Oba návrhy zákonů představují důležitý nástroj k tomu, aby se zvýšila účinnost sankcí za porušování pravidel silničního provozu, zejména u nejzávažnějších dopravních přestupků, a rovněž vymahatelnost těchto sankcí. Především novele zákona o silničním provozu, která mimo jiné zavádí delší zákazy řízení a přehlednější bodový systém, ale vážně hrozí, že takzvaně spadne pod stůl a legislativní proces v tomto volebním období nedokončí,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy…
Název článku: Miliony dětí přišly o výuku bezpečnosti silničního provozu během pandemie 13. 2. 2021
Nalezeno v sekci: články
Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Podle nově vydané zprávy Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) z tohoto důvodu nebyla realizována výuka dopravní výchovy na školách, neuskutečnily se plánované zkoušky pro bezpečnou jízdu na kolech a další aktivity z oblasti bezpečnosti silničního provozu. Odloženo bylo taktéž testování nových nebo revidovaných výukových materiálů. Vzhledem k tomu, že školy přešly na dálkové (on-line)…
Název článku: Miliony dětí přišly o výuku bezpečnosti silničního provozu během pandemie 12. 2. 2021
Nalezeno v sekci: články
Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Podle nově vydané zprávy Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) z tohoto důvodu nebyla realizována výuka dopravní výchovy na školách, neuskutečnily se plánované zkoušky pro bezpečnou jízdu na kolech a další aktivity z oblasti bezpečnosti silničního provozu. Odloženo bylo taktéž testování nových nebo revidovaných výukových materiálů. Vzhledem k tomu, že školy přešly na dálkové (on-line) studium,…
Název článku: Seznam metodik a publikací zabývající se zvyšováním bezpečnosti 26. 1. 2021
Nalezeno v sekci: články
Řešení kritických míst na pozemních komunikacích v extravilánu 2015; CDV Primárním cílem metodiky je popis postupu řešení kritické lokality. Součástí je i ověření, zda se jedná o skutečnou kritickou lokalitu, či zda ke kumulaci dopravních nehod došlo výrazným vlivem náhody či faktorů, které není možné při prohlídce lokality odhalit. Sekundárním cílem je vytvoření katalogu rizikových faktorů souvisejících s utvářením pozemní komunikace a příslušných opatření k…
Název článku: Vláda schválila novou strategii BESIP 5. 1. 2021
Nalezeno v sekci: články
Podobně jako další státy Evropské unie i Organizace spojených národů by toho Česká republika měla dosáhnout v roce 2030. Strategie BESIP 2021-2030 navazuje na Národní strategii bezpečnosti silničního provozu 2011-2020. Realizována bude prostřednictvím akčních plánů, které budou nově definovány vždy na dvouletá období. „Loňský rok sice přinesl výrazné snížení počtu smrtelných nehod na silnicích, kterých bylo historicky nejméně, musíme ale vnímat, že k tomu přispěla i nižší intenzita…
Název článku: Řidiči, nepodceňujte zimní podmínky na komunikacích 5. 1. 2021
Nalezeno v sekci: články
Komunikace jsou vlivem neustále se měnícího počasí a teplot kolem bodu mrazu nevyzpytatelné, a proto nebezpečné. Na místě je zvýšená opatrnost, která je tou nejlepší prevencí. „V roce 2019 bylo v důsledku vlivu námrazy, sněhu a náledí evidováno celkem 4085 nehod. Usmrceno při nich bylo 11 lidí, těžce zraněno 51 lidí, více než 1000 osob bylo při těchto nehodách zraněno lehce,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy. Příprava…
Název článku: K pětině smrtelných nehod chodců dochází na vyznačených přechodech 20. 10. 2020
Nalezeno v sekci: články
Vysoký počet usmrcených chodců však nemá souvislost pouze s nedáním přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Na tragických nehodách s účastí chodců se významně podílí také nepozornost řidičů i samotných chodců. Od letošního ledna do září nepřežilo střet s vozidlem již 62 chodců, což je meziročně vyšší počet úmrtí o 5 osob. Chodci se na všech usmrcených i těžce zraněných osobách podílejí v letošním roce zatím 17 procenty. V minulém roce vyhaslo při 3 265…
Název článku: Kampaň „Nenech se ovlivnit“ cílí na alkohol a drogy u mladých řidičů 12. 10. 2020
Nalezeno v sekci: články
Cílem projektu je motivovat mladé lidi, kteří se účastní akcí s konzumací alkoholu a návykových látek, aby si uvědomili závažná rizika řízení vozidla pod vlivem a chránili své kamarády a blízké tím, že nebudou alkohol a drogy za volantem akceptovat. Kampaň je zaměřena na mladé řidiče, patřící do rizikové skupiny účastníků silničního provozu a na jeden z nejrizikovějších faktorů u této skupiny – řízení pod vlivem alkoholu a drog. „Jízda z hudební akce nebo party pod vlivem návykových látek…
Název článku: Povinný systém podporující dodržování rychlostních limitů (ISA) ve vozidle 30. 9. 2020
Nalezeno v sekci: články
Tisková zpráva 28. září 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) ETSC a koalice organizací zaslaly členským státům EU znepokojení ohledně návrhů technických specifikací pro inteligentní přizpůsobení rychlosti (ISA), povinnou novou bezpečnostní technologii pro nová vozidla, která má být zavedena od roku 2022. Nepřiměřená rychlost je stále jedním z největších zabijáků na našich silnicích, jak potvrzují nejnovější údaje z Německa. Přibližně třetina…
Název článku: Nehodovost řidičů nákladních automobilů 27. 9. 2020
Nalezeno v sekci: články
Nákladní vozidla jsou na dálnicích nebezpečnější vice než na jiných komunikacích při nehodách. Zapříčiní 39 % nehod se smrtelnými následky a 27 % nehod s těžkým zraněním. Na tomto typu komunikace tedy mají nákladní vozidla vysoký podíl na nejzávažnějších následcích nehod. Nejhorším místem je úsek dálnice D1 kolem Brna, kde kamiony bourají častěji. Na silnicích 1. tříd se jako viníci podílí na nehodách s úmrtím 10 %, na silnicích 2. tříd 8 % a na silnicích 3. tříd 6 %. „Mezi…
Název článku: 1 z 12 řidičů hraje za volantem hry 1. 9. 2020
Nalezeno v sekci: články
Tisková zpráva Evropská rada bezpečnosti dopravy (ETSC) V roce 2019 připustilo hraní her za jízdy 8,2 % řidičů, v průzkumu z roku 2017 3 %. Přibližně 70 % řidičů se přiznalo k používání mobilního telefonu během řízení – ať už k používání navigace nebo hudebních aplikací. Průzkum také zkoumal používání mobilního telefonu cyklisty. Při jízdě na kole používají mobilní telefon více mladí lidé. Jako možné vysvětlení trendů využívání mobilního telefonu během jízdy udává…
Název článku: Na českých silnicích zemře ročně 80 nepřipoutaných osob 31. 8. 2020
Nalezeno v sekci: články
Tisková zpráva 20. srpna 2020, Praha Použití bezpečnostní pásů násobně zvyšuje šanci na přežití. Osoby nepřipoutané bezpečnostním pásem se v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice každoročně významně podílí jak na množství všech usmrcených, tak zraněných osob. V automobilovém světě se bezpečnostní pásy, jako součást povinné výbavy vozu, poprvé objevily v sériové produkci u modelů jedné ze švédských automobilek již v roce 1959. V tehdejším…
Název článku: Počet elektrokol roste, řada z nich má tuning, který není v provozu legální 19. 8. 2020
Nalezeno v sekci: články
Kromě pozitiv, která tento boom přináší, se zvyšuje i podíl elektrokol na nehodách s účastí cyklisty. BESIP proto varuje před úpravami výkonu a rychlosti elektrokola nad limit povolený na pozemních komunikacích. „Elektrokolo opatřené tuningem, čipem, odblokováním omezovače či jakýmkoli jiným zásahem, které umožní elektropohonu pomáhat nad 25 km/h, není technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Jinými slovy řečeno s takovým dopravním prostředkem nelze jet po…
Název článku: Během pandemie došlo na silnicích v EU k 36% poklesu úmrtí 13. 7. 2020
Nalezeno v sekci: články
Tisková zpráva 9. 7. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Podle nové zprávy Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) ukazují předběžné údaje z 25 členských států EU, že v dubnu 2020 došlo v průměru k 36% poklesu počtu úmrtí na silnicích ve srovnání s průměrem za stejný měsíc v předchozích třech letech. Nejvyšší snížení počtu úmrtí na silnicích bylo zaznamenáno v Itálii (84 %), následované Belgií, Španělskem, Francií a Řeckem s poklesem o více než…
Název článku: Meziroční srovnání nehodovosti mladých řidičů do 24 let 3. 7. 2020
Nalezeno v sekci: články
Přes snížené počty dopravních nehod s fatálními důsledky, zůstávají v meziročním srovnání mladí řidiči nejrizikovější skupinou řidičů. Způsobili 9 % nehod a 15 % úmrtí. Vinou mladých řidičů do 24 let bylo usmrceno 84 osob (meziročně o 10 méně, tj. -11 %), dalších 272 osob bylo těžce zraněno (meziročně o 125 méně, tj. -32 %). Nejvyšší podíl „bodovaných“ řidičů byl potom evidován u řidičů ve věku 24 let. Mladí řidiči do 24 let zaviní každoročně kolem…
Název článku: BESIP spouští kampaň k bezpečnosti pracovníků 1. 7. 2020
Nalezeno v sekci: články
Letní prázdniny jsou každoročně nejrizikovějším obdobím z pohledu bezpečnosti na silnicích. Vzhledem k intenzivní výstavbě a opravám na silniční síti se BESIP letos zaměří na prevenci a bezpečnost jízdy v dopravním omezení. Chce řidiče upozornit na ohleduplnost k silničářům, kteří na stavbách pracují. K tomu spouští novou kampaň „Nejsme ve válce, musíme to všichni přežít“. „O letošních prázdninách bude na silnicích probíhat hodně oprav, do toho stavíme nové dálnice a modernizujeme D1.…
Název článku: Cena za bezpečnost na silnicích pro Estonsko, Česko si o 3 příčky polepšilo 19. 6. 2020
Nalezeno v sekci: články
Tisková zpráva 17. 6. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Estonsko, Řecko, Litva, Lotyšsko a Portugalsko od roku 2010 nejvíce snížily počet usmrcených. Estonsko obdrželo cenu Evropské rady pro bezpečnost dopravy roku 2020 za index bezpečnosti silničního provozu. Počet úmrtí na silnicích na Maltě a v Nizozemsku byl v roce 2019 vyšší než v roce 2010. Cíl EU snížit do roku 2020 počet úmrtí na silnicích o polovinu nebude pravděpodobně splněn. Pobaltské…
Název článku: Vývoj vybraných NUB v posledních letech (2018-2019) 10. 6. 2020
Nalezeno v sekci: články
Co jsou nepřímé ukazatele bezpečnosti? Nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu slouží ke sledování chování účastníků nebo vlastností komunikace, u kterých je prokázána souvislost s bezpečností silničního provozu. Sledují se základní a doplňkové nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu. Nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu (dále také jen NUB), které jsou sbírány v rámci České republiky dlouhodobě jako základní nepřímé ukazatele jsou rychlosti vozidel, poutání…
Název článku: Výzva k přijetí opatření v oblasti bezpečnosti nákladních vozidel 9. 6. 2020
Nalezeno v sekci: články
Tisková zpráva 26. 5. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC Čtvrtina (25 %) úmrtí na silnicích v Evropské unii je podle ETSC, autora nové zprávy o bezpečnosti silniční nákladní dopravy, důsledkem nehody s účastí nákladního vozidla. Podle nové analýzy přišlo v roce 2018 o život 3 310 lidí při silničních nehodách zaznamenaných policií s účastí těžkého nákladního vozidla (HGV) s hmotností 3,5 tun nebo více, a to ve 27…
Název článku: Modely bezpečnostních zón pro jízdu autonomních vozidel 21. 5. 2020
Nalezeno v sekci: články
Autonomní vozidla během jízdy neustále monitorují své okolí, detekují objekty a případné překážky, na které dle daných algoritmů reagují. Úzce souvisejícím faktorem je rychlost vozidla, jež je dynamicky měněna podle výpočtu brzdné dráhy tak, aby vozidlo bylo schopné včas zabránit kolizi. Tento přístup zabezpečení patří mezi jeden z nejdůležitějších předpokladů zavedení autonomních vozidel do běžného provozu. Matematické aparáty založené na modelování nejrůznějších jevů s jistým typem vágnosti…
Název článku: Vliv dopravních nehod a dalších faktorů na průjezdnost dálnice D1 20. 5. 2020
Nalezeno v sekci: články
Anotace: Dálnice D1 představuje nejvýznamnější a také nejvytíženější komunikaci na území ČR. Spojuje Prahu, Brno, Olomouc, Ostravu a Bohumín. Je dlouhá přibližně 375 km. V roce 2018 zde probíhala četná dopravní omezení způsobená především její modernizací a údržbou. Dopravní komplikace na dálnici D1 jsou často mediálně prezentovány, a to v poměrně negativním smyslu směrem k údržbě. Proto vznikla studie s cílem ověřit jednotlivé faktory, způsobující omezení průjezdnosti D1. Průjezdnost jsme…
Název článku: 30 % cyklistů zavinilo nehody pod vlivem alkoholu 13. 5. 2020
Nalezeno v sekci: články
V roce 2019 bylo na pozemních komunikacích v důsledku dopravních nehod usmrceno 36 a těžce zraněno 309 cyklistů. Historicky se jedná o nejnižší počet usmrcených a těžce zraněných cyklistů. V počtu usmrcených cyklistů byly v uplynulých letech naplněny předpoklady Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (NSBSP), což však neplatilo v případě cyklistů těžce zraněných. „V roce 2019 došlo k meziročnímu poklesu počtu usmrcených cyklistů o 2 …