Svícení
Článek hodnotí míru svícení ve dvou obdobích roku 2005 - první část výzkumu v období, kdy bylo povinné denní svícení a druhá část v době, kdy svícení povinné nebylo (letní čas).
CDV se také zabývá sledováním používání rozsvíceného povinného osvětlení u vozidel v období, kdy neplatí povinnost celodenního používání světel i v období, kdy je tato povinnost stanovena § 32 zákona č. 361/2002 Sb. (od 31.10 do 30.3.) u následujících kategorií vozidel: osobní automobily, nákladní automobily a autobusy.
V Tab. 1 je uveden přehled vozidel, u kterých bylo sledováno svícení. Sledování bylo prováděno v období 30.3.2005 až 31.10.2005, kdy nejsou řidiči zákonem nuceni používat povinné osvětlení. V tabulce je patrná menší ochota ke svícení ve dne hlavně na komunikacích II. třídy. Nejhorší situace je na silnicích II. třídy v intravilánu, kde svítilo pouze 26 % vozidel. Změnu v přístupu ke svícení vozidel přinese zavedení celoročního povinného svícení ve dne od 1.7.2006, kdy začne platit nový Silniční zákon.
Kategorie pozemní komunikace | Délka měření[ h ] | Počet stanovišť | Počet vozidel | Používání svícení |
---|---|---|---|---|
silnice I. třídy - extravilán | 48 | 12 | 15882 | 44% |
silnice I. třídy - intravilán | 28 | 7 | 10925 | 46% |
silnice II. třídy - extravilán | 52 | 13 | 6726 | 37% |
silnice II. třídy - intravilán | 24 | 6 | 8852 | 26% |
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: automobil, bezpečnost provozu, svícení, svícení denní
Popis: Článek hodnotí míru svícení ve dvou obdobích roku 2005 - první část výzkumu v období, kdy bylo povinné denní svícení a druhá část v době, kdy svícení povinné…