Specifická problematika bezpečnosti - Jednostopá motorová vozidla

Uložit jako PDF

Tento článek si můžete
uložit ve formátu PDF.


Jednostopá motorová vozidla zasluhují zvýšenou pozornost pro zvýšenou míru rizika v silničním provozu. Rizikovost jejich provozu vyplývá z poměru počtu usmrcených na příslušný dopravní výkon - v roce 2005 to bylo v ČR 431 usmrcených na mld. vozokm, což je téměř 24x více než pro řidiče a cestující v osobních automobilech. Podobné výsledky uvádějí i zahraniční studie.

Jednostopá motorová vozidla zasluhují zvýšenou pozornost pro zvýšenou míru rizika v silničním provozu. Rizikovost jejich provozu vyplývá z poměru počtu usmrcených na příslušný dopravní výkon - v roce 2005 to bylo v ČR 431 usmrcených na mld. vozokm, což je téměř 24x více než pro řidiče a cestující v osobních automobilech. Podobné výsledky uvádějí i zahraniční studie.

Například podle studie švédského VTI z roku 1994 byla rizikovost motocyklistů 15x vyšší a mopedistů dokonce 30x vyšší než pro než pro posádku osobních automobilů.

Z hlediska míry rizika jsou motocyklisté vůbec nejrizikovější skupinou, vzhledem k dosahované rychlosti i nízké ochraně dokonce rizikovější než cyklisté a chodci. K tomu přistupuje obyčejně mládí a nižší zkušenost řidičů, někdy i alkohol. Tato skupina řidičů je tedy velmi důležitou cílovou skupinou bezpečnostních programů.

Z rozdělením usmrcených podle věku vyplývá, že největší podíl usmrcených motocyklistů byl ve věku 18 - 24 let (naopak u mopedistů byla většina osob staršího věku - tato skupina je však celkově na ústupu.).

Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i.

Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i. Centrum dopravního výzkumu v.v.i.


Komentáře

Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.

Přihlášení Registrace


Klíčová slova: nehodovost, riziko, vozidlo jednostopé
Popis: Míra rizika jednostopých motorových vozidel.