Sledování povinného svícení vozidel
Článek hodnotí míru svícení ve dvou obdobích roku 2004 - první část výzkumu v období, kdy bylo povinné denní svícení a druhá část v době, kdy svícení povinné nebylo (letní čas).
Centrum dopravního výzkumu provádí periodická sledování dopravně-inženýrských charakteristik pozemních komunikací. V rámci sledování intenzity dopravy se zjišťuje ipoužívání povinného osvětlení vozidla. Zjištěné informace ukazují vývoj v této oblasti v České republice. Dále se využívají i v rámci zahraničních projektů (např. SafetyNet), které sledují a porovnávají jednotlivé dopravně-inženýrské charakteristiky v rámci zemí Evropské unie.
Povinnost svícení je stanovena § 32 zákona č. 361/2002 Sb. v období od 31. 10. do 30. 3. Průzkum používání světel se provádí i mimo toto období za účelem získání srovnávacího vzorku. Sčítání vozidel v rámci průzkumu intenzity se provádí v souladu s metodikou Centra dopravního výzkumu. Metodika byla upravena na základě metodiky ŘSD. Sledování probíhá v typický pracovní den (úterý – čtvrtek), doba sčítání je minimálně 2 hodiny pro každý profil.
Následující tabulky zobrazují používání povinného osvětlení na vytipovaných lokalitách v období září až listopad 2004. Tabulka 1 obsahuje lokality zkoumané v období před 31.10., tabulka 2 po 31.10., tedy v období platnosti povinnosti používání osvětlení vozidla. Zjištěný poměr vozidel s rozsvícenými světly a bez rozsvícených světel je uveden v procentech pro každou lokalitu. Na konci tabulky je pak uveden vážený průměr (vztažen k velikosti zkoumaného vzorku) za všechny lokality.
Lokalita | Počasí | Vozidel | Svícení | |
---|---|---|---|---|
Ano | NE | |||
Brno, ul. Hněvkovského | slunečno | 933 | 32,0% | 68,0% |
II/430 – Bedřichovice | slunečno | 583 | 23,0% | 77,0% |
I/43 – Milonice | zataženo | 1710 | 94,0% | 6,0% |
Brno, ul. Nové sady | zataženo | 502 | 86,0% | 14,0% |
Celkem | 3728 | 66,3% | 33,7% |
Lokalita | Počasí | Vozidel | Svícení | |
---|---|---|---|---|
Ano | NE | |||
Brno, ul. Kounicova | polojasno | 890 | 100,0% | 0,0% |
Brno, ul. Palackého | zataženo | 956 | 96,0% | 4,0% |
D1 - km 156,0 | zataženo | 2415 | 100,0% | 0,0% |
D2 - km 11,0 | slunečno | 2218 | 100,0% | 0,0% |
Celkem | 6479 | 99,40% | 0,60% |
Z tabulek je patrné, že v období, kdy není ze zákona nutné používání povinného osvětlení vozidla, závisí používání na počasí. Při slunečném počasí používá světla asi 30 % řidičů, naopak při zhoršených podmínkách se počet vozidel s rozsvícenými světly blíží k 90 %. V období kdy je zákonem stanoveno používání povinného osvětlení vozidla neovlivňuje počasí poměr rozsvícených a nerozsvícených vozidel. V tomto období jsou nerozsvícená vozidla výjimkou a tvoří pouze 0,6 % z celkového počtu vozidel.
Podle výsledků sledování je nutné konstatovat, že počet řidičů, kteří akceptují povinnost svícení v období 31.10. – 30.3. je velice uspokojivý. Problémem však zůstávají ojedinělí řidiči, kteří tuto povinnost ignorují. Jediné neosvětlené vozidlo v proudu vozidel osvětlených může být snadněji přehlédnuto protijedoucími řidiči a stává se tak potenciálně nebezpečnějším vozidlem.
Analýza sledovaných dopravně-inženýrských parametrů a jejich časového vývoje může výrazně přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích v České republice. Centrum dopravního výzkumu bude nadále sledovat vývoj v oblasti povinného osvětlení vozidel.
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: svícení, svícení denní, řidič, automobil
Popis: Článek hodnotí míru svícení ve dvou obdobích roku 2004 - první část výzkumu v období, kdy bylo povinné denní svícení a druhá část v době, kdy svícení povinné…