Sledování nepřímých ukazatelů bezpečnosti v rámci české Observatoře

Uložit jako PDF

Tento článek si můžete
uložit ve formátu PDF.


Česká observatoř bezpečnosti silničního provozu vzniká v rámci projektu VaV SENZOR. Jejím cílem je mj. sledovat nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu a jejich vývoj v čase na síti komunikací v České republice. Je popsána základní síť referenčních bodů rozdělených do kategorií podle typu komunikace a umístění a podmínky měření a sledování.

Česká observatoř bezpečnosti silničního provozu (dále jen „Observatoř“) vzniká v rámci projektu SENZOR (projekt VaV 1F54L/093/050). Cílem Observatoře je mj. sledovat nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu (dále „NUB“) a jejich vývoj v čase na síti komunikací v České republice. Sledování je prováděno v souladu s Metodikou sledování nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu zpracovanou CDV. Data sledovaná v rámci Observatoře jsou po úpravě jejich struktury předávána do evropského projektu SafetyNet.

Základní síť referenčních bodů pro sledování NUB

V rámci ČR je stanovena základní síť referenčních bodů, která zahrnuje celkem 91 referenčních bodů rozdělených rovnoměrně do jednotlivých krajů. V každém kraji je sledováno 7 referenčních bodů – 4 body v extravilánu (nezastavěné oblasti) z toho 2 na silnicích I. třídy a 2 na silnicích II. třídy. Další 3 referenční body jsou umístěny v intravilánu (zastavěné oblasti), ve městech různé velikosti.

Referenční body jsou rozděleny do kategorií podle typu komunikace a umístění:

  • Silnice v extravilánu
    • silnice I. třídy (2x v každém kraji, celkem 26x v ČR)
    • silnice II. třídy (2x v každém kraji, celkem 26x v ČR)
  • Silnice v intravilánu
    • silnice ve městech různé velikosti (3x v každém kraji, celkem 39x v ČR)

Stanovené podmínky pro sledování nepřímých ukazatelů bezpečnosti

Měření a sledování se neprovádí v případech, kdy se tvoří dopravní kongesce nebo za podmínek, které mají vliv na rychlosti vozidel nebo chování účastníků silničního provozu jako jsou:

  • mokrá vozovka, led nebo sníh na vozovce
  • déšť, sněžení
  • snížená viditelnost

Měření rychlosti se provádí v období duben až říjen v období od 7 do 17 hodin v:

  • běžný pracovní den (pondělí až čtvrtek)
  • den pracovního klidu (pouze ve vybraných „rekreačních“ referenčních bodech)

Měření a sledování se neprovádí v pracovním týdnu, během něhož probíhají celoplošné, či jiné systematické kontroly Policie ČR v rámci preventivních akcí.

Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i.

Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i. Centrum dopravního výzkumu v.v.i.


Komentáře

Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.

Přihlášení Registrace


Klíčová slova: měření rychlosti, rychlost, zádržné systémy, bezpečnostní pásy, autosedačka, sedačka dětská, svícení, svícení denní, telefonování při řízení, intenzita, sčítání dopravní
Popis: Česká observatoř bezpečnosti silničního provozu vzniká v rámci projektu VaV SENZOR. Jejím cílem je mj. sledovat nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního…