Rizikové faktory na železničních přejezdech ve městech
Centrum dopravního výzkumu v.v.i. řešilo v letech 2008-2009 pro Ministerstvo dopravy České republiky výzkumný projekt VaV č.1F82A/088/130 „Analýza a návrh opatření pro snížení nehodovosti na železničních přejezdech“ (akronym AGATHA).
- malá nápadnost přejezdu v prostředí, absence příčných prvků podvědomě spojených se zastavením (viz obrázek 1),
- daleký průhled přejezdem, dominantní pozadí přitahující pozornost řidiče za přejezd (viz obrázek 2),
- nedostatečné rozhledové poměry (hrají roli i u přejezdů zabezpečených PZS, kde byla u kvadrantů s horším rozhledem zjištěna větší náchylnost k nehodám),
- nevhodné umístění svislého dopravního značení a výstražníků PZS, chybějící výstražníky do směru ústících komunikací (viz obrázek 3),
- absence relevantního vodorovného a svislého dopravního značení (viz obrázek 4),
- urychlující podélné linie
- rozlehlost přejezdu
- informační přesycení v okolí přejezdu (velké množství informačních obsahů přetěžujících řidiče) (viz obrázek 5)
- nevhodné stavební uspořádání v okolí přejezdu (existence křižovatek, pohledově konfliktní světelné signalizace, atd.), (viz obrázek 5)
- nevhodné výškové vedení pozemní komunikace před přejezdem
- nevhodné směrové vedení pozemní komunikace před přejezdem, nevhodné úhly křížení s dráhou
- neadekvátní způsob zabezpečení (mj. chybějící závory na vícekolejných tratích, (viz obrázek 6) přejezdy účelových komunikací zabezpečené pouze výstražným křížem i na tratích s vysokou traťovou rychlostí)
- opotřebené nebo poškozené dopravní značení.
Obrázek 1a (skutečný stav - přejezd ve výstraze)
Obrázek 1b (animace opatření - přejezd ve výstraze)
Obrázek 2a (skutečný stav - přejezd ve výstraze)
Obrázek 2b (animace opatření - přejezd ve výstraze)
Obrázek 3a (skutečný stav)
Obrázek 3b (animace možného opatření)
Obrázek 4a (skutečný stav)
Obrázek 4b (animace možného opatření)
Obrázek 5a (skutečný stav)
Obrázek 5b (animace možného opatření)
Obrázek 6a (skutečný stav)
Obrázek 6b (animace možného opatření)
- zavést institut společných prohlídek přejezdů pozemní komunikace/dráha (k dispozici je návrh metodiky – viz aktivita A 407 AGATHA) – jde o vynikající nástroj pro prevenci nehodovosti, který má evropský formát (viz též aktivity European Level Crossing Forum). Touto metodou lze systematicky odhalovat a odstraňovat podstatnou část (zejména banálních) bezpečnostních rizik, prezentovaných výše.
- revidovat a zlepšit rozhledové poměry, zejména na přejezdech bez technického zabezpečení (značná část těchto přejezdů nemá zajištěny rozhledy dle ČSN 73 6380). Tam, kde zlepšení rozhledu není možné, upozornit uživatele přejezdu na nutnost poslouchat zvukové návěsti hnacích vozidel nově navrženou dodatkovou tabulkou „Pozor, vlak houká“ (systém užívaný v Rakousku),
- uplatňovat velmi opatrný přístup k užívání značky P 6 „Stůj, dej přednost v jízdě“ na přejezdech bez technického zabezpečení (značka P 6 může prodlužovat dobu vyklizování),
- zavést tzv. světelnou závoru určenou pro přejezdy s PZS bez závor (červená světla zabudovaná ve vozovce napříč před přejezdem, která se zapínají synchronně se základní světelnou výstrahou),
- sjednotit požadavky na svítivost výstražníků s požadavky na svítivost SSZ (v současnosti jsou požadavky na svítivost výstražníků podstatně nižší),
- výstražníky standardně umísťovat i po levé straně pozemní komunikace, v opodstatněných případech (složité městské prostředí) i nad vozovkou podobně, jako u běžného SSZ
- zřetelně vymezit nebezpečné pásmo přejezdů vodorovným značením (příčná čára souvislá) nebo stavební úpravou,
- zvážit historický význam pozitivního signálu ve vztahu k přejezdové technice i pravidlům provozu (v zahraničí je pozitivní signál výjimkou a zahraniční řidiči smysl této signalizace nechápou),
- upravit technické předpisy týkající se uspořádání a zabezpečení přejezdů dle doporučení aktivity A 409 AGATHA (rozsáhlý soubor připomínek),
- pravidla provozu na pozemních komunikacích koncipovat konkrétněji a srozumitelněji jako jednoznačný návod pro uživatele pozemní komunikace (podobně jako v zahraničí).
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: rizikové, faktory, železničních, přejezdech, městech
Popis: Rizikové faktory na železničních přejezdech ve městech