Projekt Rosebud
Článek pojednává o obsahu mezinárodního projektu ROSEBUD. Zmíněny jsou cíle projektu, výsledky a shrnutí.
Bezpečnost silničního provozu je důležitá pro každého z nás. Ke snížení nehodovosti a zvýšení bezpečnosti silničního provozu přispívá realizace dopravně-bezpečnostních opatření. Tyto opatření jsou však po finanční stránce nákladnou záležitostí, zdroje na jejich financování jsou omezené. Proto je důležité dbát na to, aby byly tyto finanční prostředky vynakládány efektivně. Kritériem posuzování vhodnosti opatření může být například míra návratnosti vložených prostředků. Metodami, které slouží k hodnocení opatření a na základě který lze vypočítat tuto míru návratnosti jsou například cost-benefit analýza (analýza nákladů a výnosů, dále CBA) a analýza efektivity nákladů (dále CEA). Obě tyto metody se staly předmětem řešení projektu ROSEBUD.
Projekt ROSEBUD (Road Safety and Environmental Benefit-Cost and Cost-Effectiveness Analysis for Use in Decision-making; Analýza přínosů a nákladů z hlediska zvýšení bezpečnosti silničního provozu a ochrany životního prostředí pro rozhodovací proces) je mezinárodní výzkumný projekt, který je financovaný Evropskou komisí. Jedním z jeho cílů bylo vytvoření metody CBA a CEA, které by mohly být použity na všech úrovních státní správy (Evropská unie, národní, regionální a místní úroveň) pro opatření, která mají za úkol zlepšit bezpečnost silničního provozu nebo životního prostředí. Součástí projektu byla spolupráce zahraničních expertů, jejímž cílem bylo vytvoření sítě spojující zejména dopravní experty ze všech rozhodovacích úrovní (evropské, národní, regionální a lokální), kteří se zabývají vyhodnocováním účinnosti dopravně bezpečnostních opatření a jsou tak schopni poskytnou prostor pro předávání a integraci vzájemných znalostí a zkušeností.
Projekt ROSEBUD byl rozdělen do pěti etap:
- rešerše odborné literatury,
- identifikace bariér bránících účinnému zavedení CEA a CBA do praxe,
- návrhy na zkvalitnění postupů při provádění CEA a CBA,
- testování CEA a CBA na vybraných případových studiích,
- tvorba doporučení.
Jak je z výše uvedených etap vidět, tak projekt například zahrnoval zjištění informací o metodách vyhodnocujících účinnost silničně-bezpečnostních opatření, zjištění informací o využívání CBA při hodnocení těchto opatření a také o bariérách, které brání používání těchto metod a analýz, atd. Součástí projektu také bylo zpracování případových studií, které se zabývaly aplikací CBA a CEA na konkrétní opatření. Seznam případových studií a zemí, které se na jejich vypracování podílely je uveden v tabulce č. 1.
Název studie | Země | Institut |
---|---|---|
Anti-lock braking systems for motorcycles | Austria | KfV |
Section control - automatic speed enforcement | Austria | KfV |
in the Kaisermühlen Tunnel (Vienna, A22 motorway) | ||
Automatic speed enforcement on the A13 motorway | Austria | KfV |
Daytime running lights in the Czech republic | ČR | CDV |
Daytime running lights in Austria | ČR | CDV |
Four-arm roundabouts in urban areas in the | ČR | CDV |
Czech republic | ||
Speed humps on local streets | Isreal | Transportation Research Institute |
Traffic calming measures | Greece | NTUA/DTPE |
Grade-separation at railroad crossings | Finland | VTT Building and Transport |
Grade-separation at roadrail crossings | Israel | Transportation Research Institute |
Measure against collisions with trees | France | CETE SO |
Introducing signal control at a rural junction | Israel | Transportation Research Institute |
Intensification of police enforcement (speed and alcohol) | Greece | NTUA/DTPE |
Concentrated general enforcement on interurban | Israel | Transportation Research Institute |
roads in Israel | ||
2 + 1 roads in Finland | Finland | VTT Building and Transport |
2 + 1 roads in Sweden | Finland | VTT Building and Transport |
Compulsory bicycle helmet wearing | Austria | KfV |
Jak je z předešlé tabulky vidět, tak se do projektu zapojilo i Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Zpracovány byly tři případové studie, konkrétně se jednalo o
- zavedení celoročního povinného svícení přes den v ČR,
- zavedení celoročního povinného svícení přes den v Rakousku,
- přestavba průsečných čtyřramanných křižovatek v intravilánu na křižovatky okružní.
Projekt ROSEBUD přispěl k hlubšímu poznání CBA, zejména v oblasti dopravy. Její aplikace na dopravně-bezpečnostní opatření tak napomůže výběru optimální varianty opatření, která bude z hlediska finančních prostředků efektivní. Přínosem tak bude snížení nehodovosti na pozemních komunikacích, snížení nákladů na realizaci daného opatření a zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: cost-benefit analýza, analýza efektivity nákladů, bezpečnost dopravy
Popis: Článek pojednává o obsahu mezinárodního projektu ROSEBUD. Zmíněny jsou cíle projektu, výsledky a shrnutí.