Povinnost použití zimní výbavy vozidla – zimních pneumatik
Přezouvání pneumatik řeší každoročně řidiči v podzimních a jarních měsících. Proč a čím je nutnost přezouvání dáno se podíváme blíže...
Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky, a to v období od 1. listopadu do 31. března. Ovšem i toto má svá specifika. Povinnost použití zimních pneumatik je pouze v případě, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Tedy pokud je teplý listopad není nutné mít od 1. listopadu již zimní obutí. A naopak – i v studeném a zasněženém dubnu je vhodné ještě zimní pneumatiky na vozidle ponechat.
Na některých silnicích jsou osazené svislé dopravní značky č. C5a Sněhové řetězy. Tato značka podle vyhlášky č. 294/2015 Sb. přikazuje řidiči motorového vozidla o třech a více kolech pokračovat v jízdě až po nasazení sněhových (protiskluzových) řetězů na nejméně dvě hnací kola. Povinnost se nevztahuje na vozidla, která jsou vybavena pneumatikami s protiskluzovými hroty.
Jinak řečeno: na takto označených místech platí použití zimní výbavy bez výjimky, tedy bez ohledu na aktuální počasí či jiné podmínky, a je nutné v období od 1. listopadu do 31. března na těchto úsecích mít na voze zimní pneumatiky.
Zimní pneumatiky je vhodné používat, jakmile klesnou teploty dlouhodobě pod +7°C. Při nižších teplotách nemají letní pneumatiky dostatečnou přilnavost a nejsou na vozovce dostatečně stabilní.
Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčí směsi, která umožňuje lepší styk pneumatiky s vozovkou. V důsledku toho neztrácí za nízkých teplot adhezi a zajišťují kratší brzdnou dráhu, ale současně nedochází k vysokému opotřebení pneumatiky. Zimní pneumatika má také hrubší dezén s jemnými lamelami, díky čemu dobře odvádí vodu a má samočistící schopnosti. Oproti letní pneumatice musí zimní zvládnout složitější podmínky, jako je vrstva sněhu, námraza, ale také rozježděný prosolený sníh („břečku“) či suchou silnici, na kterou svítí slunce.
Letní pneumatika je oproti zimní tvrdší a dezén je navržen tak, aby docházelo především k rychlému odvodu vody. Letní pneumatiky není vhodné v zimě používat, také z toho důvodu, že směs použitá na její výrobu při nižších teplotách tuhne, tedy není možné zajistit vhodný styk pneumatiky s vozovkou a tím zabezpečit dostatečně krátkou brzdnou dráhu a potřebnou stabilitu při jízdě. S celoročními pneumatikami je to jako se vším, co je univerzální – jedná se o kompromis a na ledu ani sněhu nebude mít dostatečnou přilnavost a při jízdě je tak nutné počítat s horšími jízdními vlastnostmi. Nejsou proto vhodné do míst, kde se očekává delší období se sněhem. V takovém případě pak může být jízda nebezpečná nejen pro majitele vozu, ale také pro ostatní účastníky silničního provozu.
Zimní pneumatiky by měly splňovat tato základní pravidla:
- Hloubku dezénu min. 4 mm
- Je nutné vyměnit všechny čtyři pneumatiky – není možné kombinovat letní a zimní
- Doporučená doba používání – max. 4 roky
A jaké používáte pneumatiky vy? Svůj názor můžete přidat zde.
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: zimní pneumatiky, obutí, gumy, zima, pneumatiky
Popis: Přezouvání pneumatik řeší každoročně řidiči v podzimních a jarních měsících. Proč a čím je nutnost přezouvání dáno se podíváme blíže…
registrovaný uživatel
Pneu
Zimní pneumatiky by měly být v zimě povinné pořád, nejen, jestli je na silnici led. Tady led není, ale o pár km už být může. A kdo by je neměl, by měl dostat velkou pokutu, aby si to příště rozmyslel. Pak se člověk nemůže divit, že je tolik nehod. Já přezouvám radši už v říjnu. Letos jsem si koupil nové pneumatiky z (odkaz odstraněn administrátorem) a jsem s nimi spokojený.