Opatření pro vyšší bezpečnost cyklistů
Budování cyklostezek vede ke snížení počtu nehod jízdních kol na úsecích mezi křižovatkami, počet nehod na samotných křižovatkách však v jejich důsledku většinou narůstá. To platí především na silnicích s jednostranou obousměrnou cyklistickou stezkou.
Zdroj: www.swov.nl
Nejdůležitějším bodem v zajišťování bezpečnosti cyklistiky je:
- snížení počtu nehod cyklistů s potenciálními objekty srážky – pomocí změn podoby infrastruktury;
- snížení nebezpečí plynoucího z těchto srážek za pomoci:
- infrastrukturálních opatření,
- stanovení pravidel chování pro cyklisty a/nebo subjekty srážky, či jiných způsobů vedoucích k ovlivnění chování.
Kromě toho je důležité zmínit také údržbu jízdního kola, která může přispět k jeho větší:
- viditelnosti,
- ovladatelnosti,
- ochraně proti zranění.
Ochrana proti zranění může být dosažena také jinými prostředky, například nošením cyklistické helmy.
Infrastruktura: zamezení srážek, zaručení jejich větší bezpečnosti
Důležitým způsobem redukce rizika hrozícího cyklistům je zaručení bezpečnější infrastruktury pomocí:
- opatření, která zaručí maximální možné oddělení cyklistické dopravy od dopravy motorových vozidel;
- opatření, která zaručí kontrolu rychlosti motorových vozidel v situacích, v nichž dochází k setkávání cyklistů a motoristů.
Budování cyklostezek vede ke snížení počtu nehod jízdních kol na úsecích mezi křižovatkami, počet nehod na samotných křižovatkách však v jejich důsledku většinou narůstá. To platí především na silnicích s jednostranou obousměrnou cyklistickou stezkou.
"Průvodce designem pro cyklistice vstřícnou infrastrukturu" (Design guide for a cyclist-friendly infrastructure) vydaný institucí CROW obsahuje požadavky a doporučení týkající se návrhů opatření pro cyklisty
Těmito opatřeními jsou:
- nejvyšší rychlost 30 km/h v rezidenčních ulicích, se zavedením opatření na snížení rychlosti,
- nejvyšší rychlost 60 km/h na silnicích mimo město, se zavedením opatření na snížení rychlosti,
- pravidlo přednosti v jízdě pro cyklisty přijíždějící zprava,
- regulace pravidla přednosti v jízdě na všech křižovatkách vně dopravně zklidněných oblastí,
- sjednocení práva přednosti v jízdě na okružních křižovatkách,
- povinnost mopedů užívat ve městech vozovku namísto cyklostezky.
Vzdělávání, především v rámci školní docházky
Odměnou za bezpečnost cyklistů na silnici je:
- změna chování motoristů k cyklistům (prostřednictvím výuky v autoškolách, informačních kampaní);
- změna chování cyklistů.
Chování cyklistů může být změněno kvalitnější výukou dopravní výchovy, která se bude ve svých obsazích soustředit na odpovídající věkové skupiny. V praxi je to pravidlem zřídka, s výjimkou dopravní výchovy orientované na děti na prvním stupni základních škol.
Cyklistické helmy: přijaté pouze u malých dětí
Nošení cyklistické helmy napomáhá prevenci vážných zranění, především u dětí mladšího věku a závodních cyklistů.
Stav jízdního kola
Studie jízdních kol umístěných v držácích na kola ukázala, že jízdní kola jsou často ve špatném technickém stavu (van Kampen 1993).
závada | % |
---|---|
nefunkční světlo | 30 |
poškozené brzdy | 10 |
poškozený rám | 10 |
Je obtížné objektivně stanovit faktory, které by vyjádřily vliv těchto defektů na dopravní nehodovost. Cyklisté zúčastnění v nehodách učinili následující odhad:
věk | % zavinění díky závadě na jízdním kole |
---|---|
< 12 let | 4 |
>= 12 let | 7 |
Stejný průzkum také ukázal, že:
- tři čtvrtiny spolujezdců mladších dvanácti let strčilo nohu do drátů kola,
- 14 % zraněných cyklistů ve věku 12 let a více zmínilo špatný stav vozovky jako příčinu dopravní nehody.
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: cyklista, nehodovost, opatření
Popis: Článek se stručně zabývá faktory přispívajícími ke zvýšení bezpečnosti cyklistů.