Nepřiměřená rychlost - postoje a příčiny
Výsledky mezinárodního průzkumu SARTRE 3 vztahující se k rychlostnímu chování českých řidičů a jejich názorům a postojům k rychlostním limitům a kontrole jejich dodržování
Výsledky projektu SARTRE 3 - rychlost a styl jízdy
V průzkumu SARTRE 3 [createItem(308);?>] byly řidičům mimo jiné kladeny otázky týkající se přímo jejich chování na silnici (případně chování druhých řidičů) - způsobu jízdy, dodržování rychlostních limitů, řidiči byli tázáni na názory na rychlostní limity a zkušenosti se sankcemi za jejich porušování.
Záliba v rychlé jízdě byla u českých řidičů v mezinárodním srovnání průměrná, častěji se vyskytovala u respondentů s vyššími jízdními výkony.
Graf 1: Podíl řidičů, kteří rádi jezdí rychle (mezinárodní srovnání, v %)
Hodnocení rychlostního chování svého i druhých řidičů se nijak zásadně nezměnilo, většina respondentů v České republice i ostatních evropských zemích soudí, že ostatní řidiči často nebo velmi často překračují rychlostní limity a oni sami jezdí srovnatelně s průměrem nebo trochu pomaleji (tabulky 1, 2, grafy 2, 3).
nikdy | zřídka | občas | často | velmi často | vždy | neví | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1991 | 0,3% | 1,1% | 15,4% | 47,6% | 33,2% | 0,8% | 1,7% |
1996 | 0,3% | 1,3% | 12,1% | 38,0% | 45,8% | 2,4% | 0,1% |
2002 | 0,3% | 2,6% | 13,0% | 35,0% | 44,6% | 2,7% | 1,8% |
Graf 2: Ostatní řidiči překračují rychlostní limit často, velmi často nebo vždy (mezinárodní srovnání, v %)
1991 | 1996 | 2002 | |
---|---|---|---|
Mnohem rychleji než průměr | 2,2% | 2,0% | 1% |
Poněkud rychleji než průměr | 16,2% | 14,0% | 13,9% |
Průměrně rychle | 49,9% | 54,7% | 53,8% |
Trochu pomaleji | 26,0% | 24,4% | 20,9% |
Mnohem pomaleji | 4,6% | 4,4% | 10% |
Neví | 1,3% | 0,5% | 0,4% |
Graf 3: Podíl řidičů, kteří svou jízdu považují za rychlejší než je jízda ostatních řidičů (mezinárodní srovnání, v %)
Zajímavější výsledky přinesla otázka na porušování rychlostních limitů samotnými respondenty. Můžeme zde pozorovat reakci na legislativní změny z roku 1997 (zvýšení limitu na dálnici a snížení v obci). Podíl těch, kteří tvrdí, že limity na dálnici a hlavních silnicích nikdy nepřekračují, sice skutečně mírně vzrostl, nelze však hovořit o statisticky významné změně (tabulka 14). Řidiči jsou však se stávajícím limitem častěji spokojeni (tabulka 15). Podíl řidičů, kteří nikdy nepřekračují nejvyšší povolenou rychlost v obci, mírně poklesl. I zde jsou respondenti s limitem spokojeni častěji než před jeho úpravou (téměř tři čtvrtiny dotázaných), ale zvýšil se také podíl těch, kteří si přejí limit v obci vyšší.
Respondenti, kteří uvádějí časté a velmi časté překračování limitů, jsou více zastoupeni mezi těmi, kdo si přejí limity vyšší, případně neomezenou rychlost. V mezinárodním srovnání (tabulka 15) čeští řidiči podprůměrně často připouštějí překračování rychlostních limitů na všech typech komunikací. Podíl řidičů, kteří si přejí zvýšení rychlostních limitů na dálnici a na vedlejších silnicích (tabulky 16,17), je však mezi ostatními státy přibližně průměrný, a zvýšení limitů na hlavních silnicích a v obcích si přeje dokonce nadprůměrný podíl dotazovaných (v obci dokonce z celého souboru nejvyšší).
nikdy | zřídka | občas | často | velmi často | vždy | neví | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Na dálnici | 1991 | 22,8% | 32,3% | 29,2% | 9,2% | 3,7% | 0,8% | 2,0% |
1996 | 30,5% | 28,6% | 21,6% | 9,4% | 4,0% | 3,1% | 2,8% | |
2002 | 34,3% | 26,5% | 22,9% | 8,0% | 3,2% | 2,3% | 2,8% | |
Na hlavní silnici | 1991 | 21,9% | 33,0% | 30,1% | 11,1% | 3,3% | 0,3% | 0,3% |
1996 | 21,8% | 33,6% | 29,8% | 9,7% | 3,4% | 1,7% | 0,0% | |
2002 | 27,0% | 32,5% | 28,5% | 7,6% | 2,9% | 1,1% | 0,4% | |
Na vedlejší silnici | 1991 | 33,0% | 35,6% | 23,0% | 6,1% | 1,7% | 0,3% | 0,4% |
1996 | 29,8% | 36,3% | 23,6% | 7,1% | 2,0% | 1,2% | 0,0% | |
2002 | 29,3% | 37,2% | 25,9% | 5,0% | 1,5% | 0,9% | 0,2% | |
V obci | 1991 | 66,0% | 23,3% | 6,6% | 1,1% | 0,4% | 0,1% | 2,5% |
1996 | 45,3% | 33,6% | 14,8% | 4,1% | 1,7% | 0,5% | 0,0% | |
2002 | 40,4% | 35,1% | 18,0% | 4,1% | 1,4% | 0,6% | 0,4% |
země | dálnice | hlavní silnice | vedlejší silnice | v obci |
---|---|---|---|---|
Belgie | 27 | 17 | 14 | 12 |
Česká republika | 14 | 12 | 7 | 6 |
Dánsko | 46 | 34 | 14 | 4 |
Estonsko | 13 | 25 | 20 | 12 |
Finsko | 17 | 11 | 10 | 6 |
Francie | 22 | 14 | 10 | 7 |
Chorvatsko | 25 | 18 | 21 | 6 |
Irsko | 10 | 7 | 4 | 3 |
Itálie | 24 | 26 | 15 | 12 |
Kypr | 28 | 21 | 18 | 12 |
Maďarsko | 16 | 21 | 17 | 12 |
Německo | 20 | 15 | 17 | 7 |
Nizozemí | 31 | 22 | 14 | 7 |
Polsko | 12 | 13 | 11 | 7 |
Portugalsko | 32 | 19 | 15 | 11 |
Rakousko | 19 | 11 | 11 | 6 |
Řecko | 40 | 23 | 19 | 6 |
Slovensko | 16 | 18 | 11 | 8 |
Slovinsko | 26 | 16 | 10 | 6 |
Španělsko | 37 | 21 | 13 | 11 |
Švédsko | 35 | 27 | 14 | 5 |
Švýcarsko | 32 | 21 | 18 | 4 |
Velká Británie | 26 | 13 | 8 | 4 |
Průměr | 25 | 18 | 13 | 8 |
nižší | stejný | vyšší | bez omezení | neví | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Na dálnici | 1996 | 1,9% | 23,7% | 56,6% | 16,4% | 1,4% |
2002 | 5,5% | 51,9% | 31,5% | 9,7% | 1,4% | |
Na hlavních silnicích | 1996 | 1,9% | 59,2% | 37,2% | 1,0% | 0,7% |
2002 | 4,4% | 68,2% | 25,7% | 0,7% | 1,0% | |
Na vedlejších silnicích | 1996 | Nezjišťováno | ||||
2002 | 4,9% | 81,8% | 12,3% | 0,3% | 0,7% | |
V obci | 1996 | 30,2% | 63,0% | 6,3% | 0,1% | 0,4% |
2002 | 8,5% | 71,2% | 19,3% | 0,1% | 0,9% |
Země | dálnice | hlavní silnice | vedlejší silnice | v obci |
---|---|---|---|---|
Belgie | 39 | 14 | 8 | 9 |
Česká republika | 42 | 27 | 13 | 20 |
Dánsko | 62 | 39 | 5 | 4 |
Estonsko | 26 | 47 | 18 | 12 |
Finsko | 25 | 15 | 5 | 6 |
Francie | 33 | 12 | 4 | 7 |
Chorvatsko | 33 | 22 | 30 | 13 |
Irsko | 34 | 14 | 3 | 6 |
Itálie | 40 | 24 | 10 | 10 |
Kypr | 42 | 22 | 14 | 8 |
Maďarsko | 69 | 16 | 53 | 3 |
Německo | 35 | 18 | 15 | 7 |
Nizozemí | 53 | 23 | 8 | 6 |
Polsko | 30 | 15 | 12 | 9 |
Portugalsko | 48 | 18 | 11 | 5 |
Rakousko | 38 | 15 | 9 | 7 |
Řecko | 47 | 21 | 16 | 3 |
Slovensko | 49 | 31 | 20 | 9 |
Slovinsko | 40 | 18 | 12 | 15 |
Španělsko | 53 | 27 | 15 | 12 |
Švédsko | 54 | 39 | 40 | 5 |
Švýcarsko | 53 | 25 | 17 | 5 |
Velká Británie | 43 | 11 | 4 | 2 |
Průměr | 43 | 22 | 15 | 8 |
Další otázky se týkaly kontroly dodržování předepsaných rychlostních limitů. Řidiči sice dnes počítají s možností kontroly častěji než v roce 1996 (tabulka 18), ale podíl těch, kdo byli za překročení rychlosti nějakým způsobem postiženi, se nezměnil (tabulka 19), přestože jsou podle výpovědí řidičů rychlostní limity - alespoň v obci - překračovány častěji. Kontroly navíc v řidičích patrně nevzbuzují příliš velký respekt, protože ti, kdo více počítají s možností kontroly, překračují rychlostní limity stejně často jako ti, kdo s kontrolou nepočítají. V mezinárodním srovnání (graf 13) je podíl trestaných řidičů slabě nadprůměrný, odhad pravděpodobnosti kontroly spíše podprůměrný.
nikdy | zřídka | občas | často | velmi často | vždy | neví | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1996 | 5,3% | 46,3% | 35,2% | 8,2% | 1,8% | 0,1% | 3,1% |
2002 | 3,5% | 33,6% | 40,6% | 11,9% | 2,7% | 0,7% | 7% |
ne | pouze pokutován | pokutován i jinak trestán | neví | |
---|---|---|---|---|
1991 | 51,8% | 20,5% | 27,7% | 0,0% |
1996 | 78,6% | 20,5% | 0,7% | 0,2% |
2002 | 78,3% | 20,6% | 0,7% | 0,5% |
Graf 4: Podíl řidičů, kteří byli v uplynulých 3 letech trestáni za rychlost, a podíl řidičů, kteří očekávají kontrolu často, velmi často nebo vždy (mezinárodní srovnání, v %)
Jak jsme však zmínili již v kapitole 4., téměř 78% českých řidičů by souhlasilo se zavedením přísnějších trestů za nepřiměřenou rychlost (v mezinárodním srovnání jde o třetí nejvyšší podíl - graf 14) a 85% respondentů považuje nepřiměřenou rychlost za častou příčinu nehody (graf 15). Lze tedy říci, že překračování rychlostních limitů je respondenty považováno za závažný a nebezpečný přestupek. Mezi respondenty, kteří považují příliš rychlou jízdu za častou příčinu nehody, je nižší podíl řidičů, kteří sami o sobě soudí, že jezdí nadprůměrně rychle, než mezi respondenty, kteří rychlosti takovou váhu nepřikládají (13% : 25%). V konkrétnější rovině (překračování rychlostních limitů jednotlivých typů komunikací) rozdíl není už tak výrazný. Podíl nadprůměrně rychlých jezdců je nižší u příznivců přísnějších trestů než u odpůrců (11% : 34%). Respondenti, kteří se vyslovili pro přísnější tresty, také výrazně méně připouštějí časté překračování rychlostních limitů na všech typech komunikací, než ti, kteří jsou proti zpřísnění (dálnice 10% : 31%, hlavní silnice 8% : 32%, vedlejší silnice 6% : 18%, v obci 4% : 17%).
Graf 6: Příliš rychlá jízda se stává příčinou nehody často, velmi často, vždy (mezinárodní srovnání, v %)
Poslední otázka této části dotazníku zjišťovala další informace o stylu jízdy a zvyklostech řidičů (tabulka 20). Ve srovnání s rokem 1996 zřetelně vzrostl podíl řidičů, kteří velmi často nebo vždy dávají přednost chodci na vyznačeném přechodu, ale ve srovnání se zbytkem Evropy i vzhledem k tomu, že řidiči jsou nyní povinni dávat přednost, je tento podíl stále ještě velmi malý (graf 17). Naopak relativně velmi vysoký je podíl řidičů, kteří uvádějí, že předjíždějí i riskantním způsobem (u této otázky však mohlo dojít ke zkreslení výsledků kvůli různým způsobům překladu v jednotlivých zemích - graf 16). Dále čeští řidiči častěji než dříve dávají vědět ostatním, že vpředu probíhá rychlostní kontrola, v mezinárodním srovnání se však nevymykají z průměru (graf 19). Poměrně zřídka naši řidiči připouštějí nedodržování bezpečné vzdálenosti (graf 18).
nikdy | zřídka | občas | často | velmi často | vždy | neví | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
…jedete příliš těsně za vozidlem jedoucím před vámi | 1996 | 15,9% | 52,7% | 25,1% | 5,3% | 0,4% | 0,1% | 0,5% |
2002 | 17,0% | 51,6% | 26,3% | 3,8% | 0,9% | 0,1% | 0,3% | |
…dáte přednost chodci na vyznačeném přechodu | 1996 | 1,0% | 6,6% | 19,5% | 33,9% | 17,5% | 21,4% | 0,1% |
2002 | 0,9% | 3,9% | 12,1% | 28,9% | 24,1% | 29,9% | 0,2% | |
…jedete na oranžovou | 1996 | 21,7% | 34,4% | 31,8% | 8,0% | 2,7% | 1,3% | 0,1% |
2002 | 20,9% | 36,4% | 29,9% | 7,7% | 3,6% | 0,8% | 0,7% | |
…riskantně předjíždíte | 1996 | 22,7% | 34,5% | 27,2% | 9,9% | 3,7% | 1,7% | 0,3% |
2002 | 16,8% | 35,4% | 31,6% | 11,6% | 3,6% | 0,7% | 0,3% | |
….upozorníte ostatní řidiče, že vpředu probíhá rychlostní kontrola | 1996 | 40,6% | 19,6% | 18,3% | 7,7% | 3,4% | 7,5% | 2,9% |
2002 | 23,3% | 20,7% | 27,9% | 12,3% | 6,7% | 6,7% | 2,4% |
Graf 7: Podíl řidičů, kteří často, velmi často nebo vždy předjíždějí riskantním způsobem (mezinárodní srovnání, v %)
* data Chorvatska a Polska nejsou uvedena kvůli chybnému překladu otázky
Graf 10: Podíl řidičů, kteří často, velmi často nebo vždy signalizují ostatním řidičům přítomnost rychlostní kontroly (mezinárodní srovnání, v %)
Postoj vůči ostatním řidičům se ve srovnání s předchozími výzkumy zásadně nezměnil, řidiči většinou mají za to, že ostatní často nebo velmi často překračují rychlostní limity; oni sami pak jezdí srovnatelně s průměrem nebo o něco pomaleji a rozhodně bezpečněji.
Na vývoji překračování rychlostních limitů samotnými respondenty se odráží změna limitů z roku 1997 jen málo, legislativní úpravu by bylo zřejmě třeba doplnit dalšími opatřeními. Změna se projevila spíše na spokojenosti se současnými limity. Řidiči jsou nyní častěji spokojeni. V obci si přejí zachovat současný limit tři čtvrtiny dotázaných, na dálnici více než polovina.
Přestože se nezměnil podíl řidičů, kteří byli v posledních třech letech sankcionováni za nepovolenou rychlost, subjektivní pravděpodobnost rychlostní kontroly je vyšší než dřív. Na chování řidičů se však míra subjektivního rizika nijak neprojevuje, vliv má spíše celkový postoj k rychlosti (vnímání překročení rychlosti jako příčiny nehody a jako závažného přestupku).
Zákon o přednosti chodců na přechodech přinesl mírné, ne však dostatečné zvýšení podílu řidičů, kteří chodci dají přednost velmi často nebo vždy.
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: analýza, automobil, bezpečnost dopravy, rychlost, řidič
Popis: Výsledky mezinárodního průzkumu SARTRE 3 vztahující se k rychlostnímu chování českých řidičů a jejich názorům a postojům k rychlostním limitům a kontrole…