Motocyklisté a riziko nehody
Některé organizace navrhují používání motocyklu jako vhodný způsob řešení problému dopravních kongescí. Díky vysokému riziku nehodovosti motocyklistů nejde však z hlediska bezpečnosti dopravy o vhodné řešení.
Zdroj: www.swov.nl
Mezi motocyklisty je poměrně velké množství obětí, a to díky jejich velké zranitelnosti. Ročně bývá v Nizozemí cca 850 vážně zraněných a 90 mrtvých motocyklistů.
Hlavním bezpečnostním problémem problémem je špatná viditelnost motocyklistů a často také jejich nadměrná rychlost.
Důležitými opatřením pro zlepšení bezpečnosti jsou: zlepšení viditelnosti motocyklistů a zlepšení dopravního chování motocyklistů.
Některé organizace navrhují používání motocyklu jako vhodný způsob řešení problému dopravních kongescí. Díky vysokému riziku nehodovosti motocyklistů nejde však z hlediska bezpečnosti dopravy o vhodné řešení.
Motocyklisté: 2x více zranitelnější
Motocyklisté jsou zranitelní; v roce 2000 bylo v Nizozemí 89 mrtvých a 749 zraněných. Zranitelnost má dva aspekty:
- díky nutnosti udržení rovnováhy jsou nehody motocyklů často vážné; řidič i spolucestující velmi často z motocyklu spadnou;
- nedostatečná možnost ochrany vede k poměrně vážným zraněním.
Indikátory
Počet dopravních prostředků: nárůst
V roce 1980 bylo v Nizozemí 100,000 motocyklů; v současné době je jich více než 400,000.
Oběti: cca 800 zraněných a 75 mrtvých ročně
muži | ženy | |
---|---|---|
zranění | 700 | 100 |
mrtví | 70 | 5 |
Během posledních 15 let bylo nejméně mrtvých (55) zaznamenáno v roce 1987, nejvíce (106) v roce 1994. Muži jsou nejen častými oběťmi nehod, také jejich mortalita (počet mrtvých na počet obětí nehod) je vyšší (10%) než u žen (6%).
Riziko: 11x až 12x větší než u osobních automobilů
Vzhledem k vysokému počtu zraněných obětí a smrtelných nehod v poměru k nízkému počtu najetých kilometrů je riziko nehody v případě motocyklistů velmi vysoké: v případě zranění i smrti je 12krát vyšší než u pasažérů automobilu
způsob dopravy | riziko | |
---|---|---|
mrtvých | zraněných | |
osobní automobil | 3,7 | 33,3 |
motocykl | 42,2 | 411,1 |
poměr rizika automobil/motocykl | 11,4 | 12,3 |
Zdroj: SWOV BIS-V - TRC – Road accidents / CBS – Passenger Traffic Statistics.
Okolnosti a důsledky: rychlost a viditelnost
V roce 1995 provedl SWOV hloubkovou studii okolností a důsledků dopravních nehod s účastí motocyklistů (Vis). V roce 2001 byly analyzovány všechny zaregistrované nehody dvoustopých vozidel (včetně motocyklů) za několik posledních let (Van Kampen & Schoon, R-2002-5).
Důsledky
V 926 analyzovaných vážných dopravních nehodách (od poloviny roku 1993 do poloviny roku 1994) bylo 1,142 obětí: 191 mezi ostatními účastníky nehody a 951 mezi motocyklisty. Mezi motocyklisty bylo 84 mrtvých, mezi ostatními účastníky nehody 12 mrtvých. V důsledku nehody bylo 450 motocyklistů hospitalizováno po dobu jednoho týdne či déle,
- 300 motocyklistů vyžadovalo lékařskou péči měsíc či déle,
- 600 motocyklistů bylo ve stavu pracovní neschopnosti po měsíc či déle,
- 450 motocyklistů bude mít doživotní následky v důsledku zranění.
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: motocykl, nehoda, riziko
Popis: Článek popisuje problematiku nehodovosti cmotocyklistů v Nizozemí.