Mezinárodní srovnání - Jednostopá motorová vozidla
Od roku 1970 klesla v mezinárodním měřítku míra rizika pro motocykly ze 120 - 240 usmrcených na 1 mld. vozokm u vyspělých zemí (Velká Británie, Německo, Švýcarsko, Norsko) na 30 - 100 usmrcených na 1 mld. vozokm v roce 2005. I tak zůstávají tyto hodnoty mnohonásobně vyšší než je míra rizika u osobních automobilů. Některé státy, mezi nimi ČR, mají však hodnoty ještě výrazně vyšší (ČR - 153 usmrcených na 1 mld. vozokm v roce 1980, 431 v roce 2005). Zde dokonce zaznamenáváme růst každých 5 let, kdy jsou k dispozici výsledky ze sčítání dopravy (stanovení dopravního výkonu motocyklů). Ačkoliv se dopravní výkony motocyklů snižují, počet usmrcených zůstává u nás zhruba stálý.

Graf 1: Vývoj míry rizika - počet usmrcených na 1 mld. vozokm pro motocykly a mopedy (1970 - 2005)
Od roku 1970 klesla v mezinárodním měřítku míra rizika pro motocykly ze 120 - 240 usmrcených na 1 mld. vozokm u vyspělých zemí (Velká Británie, Německo, Švýcarsko, Norsko) na 30 - 100 usmrcených na 1 mld. vozokm v roce 2005. I tak zůstávají tyto hodnoty mnohonásobně vyšší než je míra rizika u osobních automobilů. Některé státy, mezi nimi ČR, mají však hodnoty ještě výrazně vyšší (ČR - 153 usmrcených na 1 mld. vozokm v roce 1980, 431 v roce 2005). Zde dokonce zaznamenáváme růst každých 5 let, kdy jsou k dispozici výsledky ze sčítání dopravy (stanovení dopravního výkonu motocyklů). Ačkoliv se dopravní výkony motocyklů snižují, počet usmrcených zůstává u nás zhruba stálý.

Graf 2: Podíl usmrcených v % na motocyklech a mopedech z celkového počtu usmrcených (2005)
V ČR je podíl usmrcených osob na motocyklech a mopedech (z celkového počtu) velmi nízký (9,6 %), ještě nižší je pouze v Polsku (3,9 %). Ve většině zemí je však tento podíl daleko vyšší, např. v Portugalsku (23,6 %), ve Francii (23,3 %) a ve Švýcarsku (22,5 %).
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: nehodovost, riziko, vozidlo jednostopé
Popis: Mezinárodní srovnání míry rizika pro jednostopá motorová vozidla.