Měření zraku během října ukázalo, že 28 % řidičů jezdí se špatnou korekcí zraku
Říjnová akce BESIP a GrandOptical ukázala, jak jsou na tom čeští řidiči se zrakem.
Z tisíců měření se ukázalo, že zhruba čtvrtina (27 %) měla správné brýle nebo čočky, 45 % potřebovalo menší změnu a u plných 28 % byla potřeba změna korekce o více než 0,75 dioptrie. U řidičů, kteří přišli na měření poprvé v životě, byla čísla výrazně horší. Bez potřeby brýlí odešla jen necelá 3 % návštěvníků, dalších 58 % s korekcí do půl dioptrie a varujících 39 % potřebovalo korekci o 0,75 a více dioptrie.
Zájem o říjnové měření zraku zdarma byl i díky kampani značný. Celkem do poboček GrandOptical našlo letos cestu o čtvrtinu více lidí než v roce 2021.
„Ukazuje se, že největší riziko představují ti řidiči, kteří brýle dříve nepotřebovali a o své vadě ani neví nebo ji podceňují. U 32 % z nich byla objevena potřeba korekce o 0,75-1,25 dioptrie, u dalších 6 % o 1,5 -2,5 dioptrie a u 1 % dokonce ještě vyšší. To jsou už hodnoty, které řízení ovlivňují významně,“ komentuje výsledky komerční ředitel GrandOptical Pavel Krejčí. Dodává přitom, že kromě například pozdních reakcí mají vady zraku vliv i například na únavu na dlouhých cestách.
Rozdíl současné korekce s tou, kterou by správně měli mít:
Procentuální podíl v roce 2022 | Procentuální podíl v roce 2021 | |
Správná korekce | 27 % | 28 % |
Odchylka do 0,5 dpt | 45 % | 46 % |
Odchylka 0,75 – 1,25 dpt | 23 % | 21 % |
Odchylka 1,5 – 2,25 dpt | 4 % | 4 % |
2,5 – 3,25 dpt | >1% | 1 % |
3,5 a více dpt | >1% | >1% |
Celkem | 100 % | 100 % |
„Dobré vidění je klíčové pro bezpečnost na silnici, zvlášť na podzim a v zimě, kdy se výrazně zhoršuje viditelnost, a to i v časech ranní a odpolední dopravní špičky. Chodce, značky, překážky, to vše rozezná člověk se špatným zrakem výrazně později a pak mu chybí čas na reakci,“ komentuje výsledky měření vedoucí BESIP Tomáš Neřold. „Heslo vidět a být viděn platí přitom nejen pro řidiče, ale i pro cyklisty, kterým navíc při kolizi hrozí větší újma. Podle nedávného průzkumu si asi pětina řidičů, kteří je jinak nosí, do auta brýle nebere. U cyklistů to je dokonce polovina.“
Kdy naposledy byli na kontrole zraku:
Výsledky 2022 | Výsledky 2021 | Výsledky 2019 | |
před 3 lety a více | 64 % (z toho u 19 % šlo o první vyšetření vůbec) |
59 % | 44 % |
před 2 lety | 25 % | 29 % | 18 % |
rok a méně | 11 % | 11 % | 38 % |
Podobně jako před třemi lety a vloni se zjišťovalo, jak často lidé na kontrolu zraku chodí. Čísla se opět zhoršila a přibylo lidí, kteří si naposledy nechali změřit zrak před třemi a více lety. Doporučená frekvence měření je přitom alespoň jednou za dva roky. „Musíme brát v potaz, že toto jsou data od lidí, kteří využili akce měření zraku zdarma a mohou se od celé populace lišit, nicméně i nedávný průzkum ukázal, že doporučenou dvouletou frekvenci prohlídek očí dodržuje kolem poloviny řidičů,“ dodává Tomáš Neřold.
Měření zraku probíhalo během celého října na celkem 61 prodejnách a bylo v tomto období pro zájemce zcela zdarma. Šlo o součást společného projektu BESIP a GrandOptical zaměřeného na prevenci zrakového zdraví zejména u řidičů.
Další detailní data z letošního měření:
V měřeném vzorku lidí bylo zastoupení mužů a žen téměř přesně půl na půl. Rozložení podle věku ukázalo naprostou většinu testovaných ve věku mezi 26 až 65 lety.
https://www.ibesip.cz/getattachment/af8d64d0-c132-41fe-87c0-7f909d8d70f0/iStock-930864180.jpg?lang=cs-CZ&width=1200&height=757&ext=.jpg
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova:
Popis: Měření zraku během října ukázalo, že 28 % řidičů jezdí se špatnou korekcí zraku