Legislativa v ČR i zahraničí
Přehled základní legislativy v oblasti bezpečnosti provozu v evropských státech (rychlost, alkohol, pásy, sedačky, svícení).
Kromě toho, že v jednotlivých zemích existují různé přírodní, ekonomické, sociální a technické podmínky, které zapříčiňují rozdílný stav bezpečnosti v silniční dopravě, existují také podstatné rozdíly v legislativě silničního provozu. Ani v zemích Evropské unie není dosud legislativa zcela sjednocena, co se týče maximálních povolených rychlostí, přípustné hladiny alkoholu, používání bezpečnostních pásů a dětských zádržných systémů nebo světel za denního provozu.
Plně je upraveno například používání bezpečnostních pásů.
Nařízení Rady 91/671/EEC ze 16. 12. 1991 zavádí povinné používání bezpečnostních pásů ve vozidlech do 3,5 t (jsou povoleny určité výjimky pro děti nad 3 roky).
Legislativní sjednocení maximální povolené rychlosti pro země EU zatím neexistuje. Ohledně přípustné hladiny existuje pouze doporučení.
Doporučení Komise ze 17. 1. 2001 doporučuje snížení maximální povolené hladiny alkoholu (BAC) pro některé řidiče motorových vozidel - 0,2 g / l pro začínající řidiče, řidiče jednostopých vozidel a řidiče těžkých vozidel.
Více jsou ošetřeny technické podmínky provozu vozidel, kde existuje celá řada nařízení, např.:
- Nařízení Rady 92/24/EEC z 31. 3. 1992 zavádí jednotné podmínky pro používání zařízení pro omezování rychlosti u vozidel nad 10 t (ne povinnost).
- Nařízení Rady a Evropského parlamentu 2000/30/EC z 6. 6. 2000 zavádí jednotné podmínky pro kontrolu technické způsobilosti komerčních vozidel.
- Následující přehled ukazuje porovnání legislativy v jednotlivých evropských státech (2004).
maximální rychlost [km/h] | povolený obsah alkoholu [g/l] | možnost umístění dětí na předním sedadle (od let) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
dálnice | ostatní extravilán, dělené pruhy | ostatní extravilán, nedělené pruhy | intravilán | |||
Belgie | 120 | 120 | 90 | 50 | 0,5 | 12 |
Česko | 130 | 130 | 90 | 50 | 0 | 12 |
Dánsko | 110 | 80 | 80 | 50 | 0,5 | - |
Německo | (130) | 130 | 100 | 50 | 0,5 | 12 |
Estonsko | - | 110 | 90 | 50 | 0,2 | |
Řecko | 120 | 100 | 90 | 50 | 0,5 | |
Španělsko | 120 | 100 | 90 | 50 | 0,5 | 12 |
Francie | 110-130 | 110 | 80-90 | 50 | 0,5 | - |
Irsko | 112 | 96 | 96 | 48 | 0,8 | |
Itálie | 110-150 | 110 | 90 | 50 | 0,5 | 12 |
Kypr | 100 | 80 | 80 | 50 | 0,9 | |
Lotyšsko | 110 | 90 | 90 | 60 | 0,5 | - |
Litva | 110-130 | 100 | 90 | 50 | 0,4 | 12 |
Lucembursko | 130 | 90 | 90 | 50 | 0,8 | 12 |
Maďarsko | 120 | 100 | 80 | 50 | 0 | - |
Malta | - | 80 | 64 | 40 | 0,8 | |
Nizozemsko | 120 | 100 | 80 | 30-50 | 0,5 | 12 |
Rakousko | 130 | 100 | 100 | 50 | 0,5 | 12 |
Polsko | 130 | 110 | 90 | 50-60 | 0,2 | 10 |
Portugalsko | 120 | 100 | 90-100 | 50 | 0,5 | 12 |
Slovinsko | 130 | 100 | 90 | 50 | 0,5 | 12 |
Slovensko | 130 | 130 | 90 | 60 | 0 | 12 |
Finsko | 100-120 | 80-100 | 80-100 | 50 | 0,5 | - |
Švédsko | 110 | 110 | 70 | 30-50 | 0,2 | - |
V. Británie | 112 | 112 | 96 | 32-48 | 0,8 | - |
Bulharsko | 120 | 90 | 90 | 50 | 0,5 | 10 |
Chorvatsko | 130 | 100 | 80 | 50 | 0,5 | 12 |
Rumunsko | 120 | 90 | 90 | 50 | 0 | 12 |
Turecko | 130 | 90 | 90 | 50 | 0,5 | 10 |
Island | - | 90 | 80-90 | 30-50 | 0,5 | 6 |
Norsko | 80-90 | 80-90 | 80 | 30-50 | 0,2 | - |
Švýcarsko | 120 | 100 | 80 | 50 | 0,8 | 7 |
Lichten | - | - | 80 | 50 | 0,8 | |
Azerb | 110 | 90 | 90 | 60 | 0 | 12 |
Bělorus | - | 100 | 90 | 60 | 0,4 | 12 |
Mold | - | - | 90 | 60 | 0,2 | |
Rusko | 110 | 90 | 90 | 60 | 0 | 12 |
Srb-ČH | 120 | 100 | 80 | 60 | 0,5 | 12 |
Ukrajina | - | 120 | 90 | 60 | 0 |
Maximální rychlosti pro dálnice se pohybují většinou mezi 110 - 130 km/h, u vícepruhových komunikací 100 - 120 km/h, u komunikací v extravilánu 80 - 90 km/h, v intravilánu 50 - 60 km/h.
V ČR jsou (kromě intravilánu) většinou vyšší povolené rychlosti.
Někde maximální rychlosti závisí i na dalších okolnostech - počasí (mlha, déšť - Německo, Francie), denní doba (Polsko - intravilán ve dne 50 km/h, v noci 60 km/h).
Bezpečnostní pásy, zádržné systémy
Belgie
Použití předních bezpečnostních pásů (PBP) od 1975, ZBP (zadní) od 1991. Použití dětských zádržných systémů (DZS) je povinné od 1996.
Dánsko
Použití PBP (od 1976) a ZBP (od 1990) je povinné, jestliže je jimi vozidlo vybaveno.
Děti do 3 let nesmí používat bezpečnostních pásů (BP), nýbrž DZS (od 1992), od 3 do 7 let může používat buď BP nebo DZS (od 1990).
Finsko
Použití PBP je povinné od 1975, ZBP od 1987.
Děti do 12 let a výšky 1,5 m musí používat DZS, je-li k dispozici – na předním sedadle od 1982, na zadním sedadle od 1987 (jinak BP).
Francie
Použití PBP je povinné od 1973 v extravilánu, od 1979 všude. ZBP od 1990 všude.
Děti do 10 let musí používat DZS od 1992.
Irsko
PBP povinné od 1979, ZBP od 1993. DZS povinné od 1993.
Itálie
PBP povinné od 1989, ZBP od 1990. DZS povinné od 1992.
Lucembursko
PBP povinné od 1971, ZBP od 1993. DZS povinné od 1993.
Německo
Dospělí nad 12 let je používání PBP povinné od 1976, ZBP od 1984.
Děti do 12 let a výšky 1,5 m musí používat DZS od 1993.
Nizozemí
Od 1975 je povinné použití PBP, je-li k dispozici. Od 1992 je povinné použití ZDP, je-li k dispozici.
Děti do 12 let a 1,5 m musí používat DZS na předním sedadle. Děti od 3 do 12 let a do výšky 1,5 m musí používat DZS na zadním sedadle, je-li k dispozici, jinak ZDP, je-li k dispozici. Děti do 3 let musí používat DZS na zadním sedadle, je-li k dispozici, ale nesmí použít ZBP, i když jsou k dispozici – vše platí od 1992.
Portugalsko
Použití PBP od 1977 (extravilán) a od 1993 všude. ZBP je povinné, pokud jsou k dispozici – od 1994.
Děti použití DZS od 1995.
Rakousko
Použití předních bezpečnostních pásů (PBD) je povinné od 1976, zadních (ZBP) od 1984.
Použití dětských zádržných systémů (DZS) je povinné pro děti do 12 let a menší než 1,5 m od 1994.
Řecko
Použití PBP je povinné od 1979, u vozidel registrovaných od 1993 je povinné i používání ZDP.
Děti do 12 let musí používat DZS.
Španělsko
Použití PBP od 1975 (extravilán) a od 1992 všude. ZBP je povinné, pokud jsou k dispozici – od 1992.
Děti do 12 let použití DZS od roku 1992.
Švédsko
PBP povinné od 1975, ZBP od 1986. Je povinné vybavení i použití BP.
Děti povinné použití DZS od 1988.
Velká Britanie
Použití PBP je povinné od 1983 (je-li k dispozici).
Děti do 14 let musí používat ZBP nebo DZS od 1989. Dospělí a děti nad 14 let mají povinné použití ZBP od 1991.
Je zakázaná jízda s nepřipoutaným dítětem na předním sedadle.
Děti do 3 let na předním sedadle musí používat DZS od 1993. Do 14 let je povinné použití DZS na zadních sedadlech od 1989.
Denní svícení
Česko
povinné pro motocykly na všech silnicích celoročně od 1982
povinné pro dvoustopá motorová vozidla na všech silnicích v zimě (5 měsíců) od 2001
Belgie
povinné pro jednostopá motorová vozidla na všech silnicích celoročně od 1984
plán zavedení: není
Dánsko
povinné pro všechna motorová vozidla na všech silnicích celoročně od 1990
Estonsko
povinné pro všechna motorová vozidla na všech silnicích celoročně
Finsko
(povinné pro všechna motorová vozidla na všech silnicích v zimě (5 měsíců) od 1972)
(povinné pro všechna motorová vozidla na všech silnicích v zimě (7 měsíců) od 1973)
(povinné pro všechna motorová vozidla mimo obce celoročně od 1982)
povinné pro všechna motorová vozidla na všech silnicích celoročně od 1997
Francie
povinné pro motocykly na všech silnicích celoročně od 1975
plán zavedení: není
Island
povinné pro všechna motorová vozidla na všech silnicích celoročně
Itálie
povinné pro všechna motorová vozidla na dálnicích a hlavních silnicích mimo obce celoročně od 2002
povinné pro motocykly a skútry na všech silnicích celoročně od 2002
Litva
povinné pro všechna motorová vozidla na všech silnicích v zimě
Lotyšsko
povinné pro všechna motorová vozidla na všech silnicích celoročně
Maďarsko
povinné pro motocykly na všech silnicích celoročně od 1984 (povinné pro osobní vozidla, autobusy a nákladní vozidla na hlavních silnicích mimo obce celoročně od 1993)
povinné pro osobní vozidla, autobusy, nákladní vozidla, traktory, pomalá vozidla a mopedy na všech silnicích mimo obce celoročně od 1994
povinné pro mopedy na všech silnicích celoročně od 1995
Německo
povinné pro motocykly na všech silnicích celoročně
plán zavedení: není
Nizozemsko
povinné pro motocykly na všech silnicích celoročně
plán zavedení: povinné pro všechna motorová vozidla na všech silnicích celoročně
Norsko
(povinné pro nová motorová vozidla na všech silnicích celoročně od 1985)
povinné pro všechna motorová vozidla na všech silnicích celoročně od 1988
Polsko
povinné pro všechna motorová vozidla na všech silnicích v zimě od 1991
Rakousko
povinné pro jednostopá motorová vozidla na všech silnicích celoročně
zavedení od 1. 10. 2005: povinné pro všechna motorová vozidla na všech silnicích celoročně
Slovinsko
povinné pro všechna motorová vozidla na všech silnicích celoročně
Švédsko
povinné pro všechna motorová vozidla na všech silnicích celoročně od 1977
Švýcarsko
povinné pro motocykly na všech silnicích celoročně
dobrovolné pro všechna motorová vozidla na všech silnicích celoročně od 2002
Španělsko
povinné pro motocykly na všech silnicích celoročně
plán zavedení: povinné pro všechna motorová vozidla na silnicích mimo obce celoročně
Velká Británie
povinné pro motocykly na všech silnicích celoročně
plán zavedení: není
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: bezpečnost provozu, legislativa, rychlost nejvyšší dovolená, alkohol, pás bezpečnostní, dětské autosedačky, svícení denní
Popis: Přehled základní legislativy v oblasti bezpečnosti provozu v evropských státech (rychlost, alkohol, pásy, sedačky, svícení).