Kampaně
Základní informace o bezpečnostních kampaních organizovaných odborem BESIP Ministerstva dopravy ČR: "Padesátka má smysl" a "Bezpečný rozestup". První se týká dodržování nejvyšší dovolené rychlosti jízdy v obci, druhá klade důraz na dodržování bezpečného rozestupu mezi vozidly.
Padesátka má smysl (2005)
Slogan "Padesátka má smysl" má přimět řidiče k dodržování předepsané rychlosti v obcích, zákonem předepsané již od roku 1997. Skutečná rychlost vozidel bývá podle řady průzkumných měření 60 km/h a častěji i více. Brzdná dráha pro zastavení vozidla je však při rychlosti 60 km/h již o 9 metrů delší než v případě rychlosti padesátikilometrové. Obecně platí, že čím pomaleji řidič jede, tím větší šanci přežít má chodec v případě střetu. Při srážce v rychlosti 30 km/h přežije 85 % chodců, při padesátce přežije polovina chodců, při 60 km/h 15 % sražených chodců. Rozdíl mezi "padesátkou" a "šedesátkou" je tedy zásadní: při rychlosti 50 km/h přežije srážku třikrát více lidí.
Nejvíce dopravních nehod se stává právě v městech a obcích. Tam bylo v roce 2004 usmrceno 63 % z celkového počtu usmrcených chodců a těžce zraněno 86 % všech těžce zraněných chodců. V případě dětí jsou čísla ještě děsivější. Obce mají na kontě 84 % usmrcených a 95 % těžce zraněných chodců v dětském věku.
Maximální rychlost 50 km/h v obcích má tedy smysl, jak je podloženo objektivním měřením. Tato rychlost však musí být přiměřena okolnostem a stavu vozovky.
Bezpečný rozestup – minimálně 2 sekundy (2005)
Kampaň je zaměřena na dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Začne-li vozidlo před řidičem brzdit, řidič nezačne brzdit ve stejném okamžiku, ale se zpožděním. Toto zpoždění je způsobeno tzv. reakční dobou. Reakční doba řidiče je při dobré kondici cca 1 sekunda, avšak často je delší (nižší pozornost při monotónní jízdě na dálnici, únavě, telefonování, rozhovor se spolucestujícím atd.). Přitom jen za dvě sekundy ujede vozidlo při rychlosti 130 km/h vzdálenost 72 metrů – to představuje přibližně délku 18 vozidel.
Zjednodušené pravidlo dvou sekund je již dlouho používáno v zahraničí. Obecně je řidič povinen dodržovat takovou vzdálenost, na které v dané situaci bezpečně zabrzdí – záleží na stavu silnice, počasí a stavu vozidla.
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: rychlost, rychlost nejvyšší dovolená, intravilán, odstup vozidla, bezpečnost provozu
Popis: Základní informace o bezpečnostních kampaních organizovaných odborem BESIP Ministerstva dopravy ČR: "Padesátka má smysl" a "Bezpečný rozestup". První se týká…