Dopravní nehody stály českou ekonomiku 52,7 mld. Kč
Výpočet ztrát z dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích za rok 2011 byl prováděn dle aktualizované Metodiky výpočtu ztrát z dopravní nehodovosti zpracované Centrem dopravního výzkumu, v.v.i. (2012).
Výpočet ztrát z dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích za rok 2011 byl prováděn dle aktualizované Metodiky výpočtu ztrát z dopravní nehodovosti zpracované Centrem dopravního výzkumu, v.v.i. (2012).
Metodika výpočtu byla aktualizována s cílem zpřesnění jednotlivých nákladových položek, které do výpočtu vstupují, ale i s ohledem na navázání užší spolupráce s Českou asociací pojišťoven, Generálním ředitelství Hasičského záchranného sboru, nemocničními zařízeními a oddělením BESIP Ministerstva dopravy ČR.
Rozčlenění nákladů dle Metodiky je uvedeno na Obrázku 1.
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
Výpočet dle výše uvedené metodiky je založen na formě propočtového ocenění ekonomických následků dopravní nehodovosti, na tzv. metodě „celkového výstupu“ (metody lidského kapitálu). Identifikovány a kvantifikovány jsou přímé a nepřímé náklady vzniklé v důsledku dopravních nehod. Výpočet nezahrnuje další mimoekonomické ztráty, mezi které patří např. psychická újma spojená se ztrátou člena rodiny, bolestné, ale i dopad na životní prostředí. Tyto položky je možné ocenit prostřednictvím kontingenčních oceňovacích metod, např. metody WTP (metody ochoty platit).
Oproti roku 2010 došlo k poklesu nákladů na sociální výdaje, což je dáno rozpočtovými opatřeními, například v oblasti nemocenského pojištění, ale i zpřísněním podmínek nároků na vyplácené pozůstalostní důchody, vč. poklesu nákladů na lehce zraněnou osobu (z důvodu zkrácení doby léčení).
Celkové ztráty z dopravní nehodovosti jsou pak dány násobkem jednotkových nákladů a počtu dopravních nehod dle dané závažnosti. Jejich výše je uvedena v Tabulce 1.
Celkové ztráty z dopravní nehodovosti za rok 2011 činily 52, 7 mld. Kč, což je v porovnání s HDP ČR cca 1,4 % vytvořeného hrubého domácího produktu v ČR za rok 2011.
Vývoj ztrát z dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích v delším časovém období je znázorněn na Obrázku 2.
Obrázek 2: Vývoj celkových ztrát z dopravní nehodovosti (mld. Kč)
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
V roce 2011 došlo ke snížení celkových nákladů u nehod pouze s hmotnou škodou, důvodem je pokles registrovaných nehod Policií ČR. Uváděné ztráty nezachycují tzv. neregistrované nehody, tedy nehody, které skutečně nastaly, ale nebyly hlášeny Policii ČR. Tento pokles byl zaznamenán v roce 2010, kde se projevilo zvýšení hranice ohlašovací povinnosti v předchozím roce.
Výše celkových ztrát z dopravní nehodovosti poskytuje přehled o tom, kolik dopravní nehody stojí občany a stát, dále tvoří důležité vstupní údaje do dopravně-inženýrských analýz, jejichž cílem je vyhodnotit efektivnost daného dopravně – bezpečnostního opatření.
Realizací efektivních opatření dojde nejen k úspoře finančních prostředků, ale také ke zvýšení bezpečnosti, snížení počtu a závažnosti dopravních nehod a naplnění cíle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu.
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: dopravní, nehody, stály, českou, ekonomiku, 52,7, mld.
Popis: Dopravní nehody stály českou ekonomiku 52,7 mld. Kč