Dětské autosedačky
Jedním z opatření, která mají snížit riziko zranění při dopravní nehodě, je vybavení vozidel zádržnými systémy. Tím se rozumí bezpečnostní pásy a dětské zádržné systémy (tzv. autosedačky). Tyto systémy patří k nejvýznamnějším prvkům pasivní bezpečnosti ve vozidle. V České republice je však jejich používání velmi podceňováno.
Jedním z opatření, která mají snížit riziko zranění při dopravní nehodě, je vybavení vozidel zádržnými systémy. Tím se rozumí bezpečnostní pásy a dětské zádržné systémy (tzv. autosedačky). Tyto systémy patří k nejvýznamnějším prvkům pasivní bezpečnosti ve vozidle. V České republice je však jejich používání velmi podceňováno.
V následující tabulce je zobrazen přehled používání bezpečnostních pasů a dětských autosedaček dětmi na vytipovaných lokalitách v roce 2004. Tabulka je rozdělena do několika sloupců podle věkových skupin dětí a podle jejich polohy v autě (zda seděli na sedadle spolujezdce nebo na zadních sedadlech).
Spolujezdec | Zadní sedadla | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4-18 let | 0-4 let | děti 0-4 let | děti 4-12 let | děti 12-18 let | ||||||||||||
č.l. | Lokalita_Nazev | Den | Čas | p.voz. | Ano | Ne | Sed. | Ano | Ne | Sed. | Ano | Ne | Sed. | Ano | Ne | Sed. |
101 | Rajhrad - Hrušovany u B. | středa | 13:20 - 13:45 | 204 | 1 | 6 | 2 | |||||||||
151 | Milonice | pondělí | 11:00 - 11:45 | 159 | 1 | 1 | ||||||||||
201 | Bedřichovice | čtvrtek | 15:00 - 15:30 | 184 | 6 | 4 | ||||||||||
401 | Velká Bíteš - Lhotka | pondělí | 14:00 - 14:45 | 202 | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | |||||||
402 | Blučina | středa | 11:50 - 12:20 | 216 | 2 | 3 | ||||||||||
501 | Brno, Botanická | úterý | 13:15 - 13:45 | 197 | 1 | 1 | 1 | 2 | ||||||||
502 | Brno, Kounicova | čtvrtek | 16:00 - 16:30 | 219 | 2 | 1 | 3 | 2 | ||||||||
503 | Brno, Hněvkovského | pondělí | 14:00 - 14:30 | 337 | 1 | 5 | 1 | 2 | ||||||||
504 | Brno, Nové Sady | pátek | 9:30 – 10:30 | 358 | 1 | 1 | 2 | 8 | 9 | 7 | 10 | 4 | ||||
505 | Brno, Palackého | pondělí | 13:00 - 13:30 | 218 | 1 | 1 | 2 | 1 |
Vysvětlivky: č.l. – číslo lokality; p.voz.- počet vozidel; Ano/Ne – (ne)připoutané; Sed. – autosedačka.
Nepřipoutané děti podstupují mnohonásobně vyšší riziko vážného úrazu !!!
![obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle](https://www.czrso.cz/image_jpg/vyvoj-pouzivani-zadrznych-systemu-podle-pozice-osoby-ve-vozidle.jpg)
Nejvíce dětí umírá při dopravních nehodách přímo v autě. V roce 2004 zemřelo v ČR v autech 15 dětí.
Proč děti v autech umírají?
- Není použito žádné zádržné zařízení. Náraz v rychlosti 50 km/hod je pro nepřipoutané dítě stejný jako pád z desetimetrové výšky (z hlediska fyziky je to taková síla, jako kdyby dítě vážilo 300 kg!).
- V momentu nárazu dítě nikdo neudrží v náručí.
- Nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7krát častěji než děti zabezpečené v sedačce
- Náraz v rychlosti pouhých 15 km/hod může být pro dítě smrtelný
Dětské zádržné systémy děti chrání - havárii někdy člověk zabránit nemůže, ale smrti dítěte ano !!!
V zahraničí se problematikou dětských zádržných systémů zabývají mnoho let.
![obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 1](https://www.czrso.cz/image_jpg/vyvoj-pouzivani-zadrznych-systemu-podle-pozice-osoby-ve-vozidle-1.jpg)
Co by měl vědět každý rodič/řidič:
- Kdy má ze zákona povinnost přepravovat dítě v sedačce
- Že přeprava v sedačce je pro dítě to nejbezpečnější vždy, při jízdě v obci obzvlášť
- Jak vybrat sedačku, která je pro jeho dítě vhodná
Jak tedy správně dítě připoutat? A musíme?
Podle § 6 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, je řidič povinen:
b) přepravovat osobu mladší 12 let nebo osobu mladší 18 let a menší než 150 cm na sedadle vedle řidiče pouze za použití zádržného systému;
c) přepravovat při jízdě po dálnici nebo po silnici pro motorová vozidla osoby mladší 18 let a menší než 150 cm na sedadle jiném než uvedeném v písmenu b), které je vybaveno bezpečnostním pásem, pouze za použití zádržného systému;
e) zamezit používání zádržného systému na sedadlech, před nimiž a vedle nichž je umístěn airbag, pokud toto zařízení nelze na dobu použití zádržného systému vyřadit z činnosti
Připravovaná novela zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích podrobně upravuje povinnosti při přepravě dětí (do 36 kg nebo 150 cm v autosedačce odpovídající hmotnosti a tělesným rozměrům dítěte, nad 36 kg nebo 150 cm připoutané bezpečnostním pásem.)
Pokud dojde k nárazu při dopravní nehodě, pak nemá dítě bez sedačky žádnou šanci na přežití. V Evropě bylo při každé páté nehodě vymrštěno dítě z auta ven, z čehož plyne fakt, že bylo nesprávně nebo nebylo vůbec připoutáno.
Statistika z minulého roku nám ukázala zajímavá fakta: dítě, které sedí v dětské autosedačce a je správně připoutáno, má při dopravní nehodě pětinásobnou šanci přežít a dvojnásobnou šanci, že nebude těžce zraněno oproti dítěti, které v sedačce nebylo. Více než polovina připoutaných dětí vyvázla z dopravní nehody zcela bez zranění.
Připoutejte si je, člověk nikdy neví ...
![obrázek:obrazek prejaty z kampane v belgii poradane ibsr v roce 1996](https://www.czrso.cz/image_jpg/obrazek-prejaty-z-kampane-v-belgii-poradane-ibsr-v-roce-1996.jpg)
Obrázek přejatý z kampaně v Belgii (pořádané IBSR v roce 1996)
I přes tato fakta lze vidět na našich silnicích nezodpovědné řidiče, kteří děti převáží pouze volně na sedadlech. Na vině je i dnešní uspěchanost - rodiče nechtějí ztrácet čas usazováním potomků do dětských autosedaček pokud jedou kratší trasu ve městě a podceňují skutečnost, že počet dopravních nehod ve městech a obcích několikanásobně převyšuje počet dopravních nehod na dálnici. Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod v obci patří nevěnování se řízení vozidla, nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem a nedání přednosti v jízdě. K vážné dopravní nehodě může dojít i při malé rychlosti. Nechcete přece, aby mělo Vaše dítko tržné rány na hlavě a v obličeji, vyražené zuby, otřes mozku nebo jiná poranění hlavy.
![obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 2](https://www.czrso.cz/image_jpg/vyvoj-pouzivani-zadrznych-systemu-podle-pozice-osoby-ve-vozidle-2.jpg)
Co možná nevíte:
- 95 % dopravních nehod způsobí lidský činitel
- Za porušení povinnosti zajistit během převozu dítě může řidič dostat pokutu až 2000 Kč
- Můžete být odsouzeni na několik let vězení, pokud zraníte nebo usmrtíte dítě při dopravní nehodě – i Vás samotné ohrožují bezohlední řidiči, kteří své dítě neusazují do dětských autosedaček a s kterými se můžete kdykoli střetnout !!!
![obrázek:obrazek prejaty z kampane v belgii poradane ibsr v roce 2001](https://www.czrso.cz/image_jpg/obrazek-prejaty-z-kampane-v-belgii-poradane-ibsr-v-roce-2001.jpg)
Obrázek přejatý z kampaně v Belgii (pořádané IBSR v roce 2001)
Kdykoliv cestujete, můžete ovlivnit bezpečnost dítěte!!! Nenechávejte děti zbytečně umírat !!!
Jaká sedačka je tedy vhodná pro mé dítě?
Norma EHK OSN č. 44 rozděluje sedačky do 4 skupin:
- Skupina 0, 0+ (0-13 kg)
- Skupina I (9-18 kg)
- Skupina II (15-25 kg)
- Skupina III (22-36 kg)
Mnoho typů dětských autosedaček je schváleno ve více třídách (např. 0-I, I-III), někdy je však nutné provést malé úpravy (např. odmontování opěradla autosedačky).
Skupina 0, 0+ – vhodná pro děti od narození do 13 kg
![obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 3](https://www.czrso.cz/image_jpg/vyvoj-pouzivani-zadrznych-systemu-podle-pozice-osoby-ve-vozidle-3.jpg)
Do této skupiny patří systémy pro přenášení kojence (vypadají jako skořápka s horním držadlem) anebo speciální korbičky dětských kočárků, které lze použít již od narození dítěte. K této skupině patří i 0+, zde jsou dětské zádržné systémy obdobné, ale rozsah jejich použití je od narození až do 13 kg. Pro časté delší cesty (delší jak 90 minut) preferujte korbičku – tzv. přepravní lůžko. Poloha vleže je pro kojence nejpříznivější. Přepravní lůžko musí být připevněno na zadním sedadle vozidla tak, aby hlavička dítěte byla na vzdálenější straně ode dveří vozidla.
![obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 4](https://www.czrso.cz/image_jpg/vyvoj-pouzivani-zadrznych-systemu-podle-pozice-osoby-ve-vozidle-4.jpg)
Nevýhody přepravního lůžka:
- Zabírá více místa než sedačka
- Poskytuje menší ochranu než sedačka
- Dítě z ní rychle vyroste
- Nesmí tak být používán jakýkoli košík nebo korbička kočárku - musí mít zkušební značku
Dítě převážejte co nejdéle proti směru jízdy, na předním nebo zadním sedadle. V této poloze snáze odolá nárazu, protože se sníží zatížení krku a páteře. Pozor však na deaktivaci airbagu při umístění autosedačky na předním sedadle !!!
Skupina I - vhodná pro děti od 9 kg do 18 kg
![obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 5](https://www.czrso.cz/image_jpg/vyvoj-pouzivani-zadrznych-systemu-podle-pozice-osoby-ve-vozidle-5.jpg)
Tyto zádržné systémy mají integrované bezpečnostní pásy (čtyř a pětibodové provedení). Od 9 kg může dítě sedět po směru jízdy. Dejte pozor na správné vedení pásů.
Skupina II - vhodná pro děti od 15 kg do 25 kg
![obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 6](https://www.czrso.cz/image_jpg/vyvoj-pouzivani-zadrznych-systemu-podle-pozice-osoby-ve-vozidle-6.jpg)
Tyto zádržné systémy využívají k upevnění dětí bezpečnostní pásy vozidla určené pro poutání dospělých. Bývají doplněny ochranným pultíkem. Pozor na správné vedení pásů!
Skupina III - vhodná pro děti od 22 kg do 36 kg, do výšky 150 cm
![obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 7](https://www.czrso.cz/image_jpg/vyvoj-pouzivani-zadrznych-systemu-podle-pozice-osoby-ve-vozidle-7.jpg)
Představitelem této skupiny zádržných systémů je tzv. podsedák mírně klínového tvaru bez opěradla, na kterém dítě sedí a je připoutáno běžným bezpečnostním pásem vozidla.
Děti vyšší než 150 cm se poutají pásem vozidla stejně jako dospělí tříbodovým bezpečnostním pásem - ramenní pás směřuje přes klíční kost (nikoli přes krk!) a pánevní je veden přes kyčle (ne v pase)!
Nákup sedačky
![obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 8](https://www.czrso.cz/image_jpg/vyvoj-pouzivani-zadrznych-systemu-podle-pozice-osoby-ve-vozidle-8.jpg)
- Autosedačka musí být opatřena štítkem s homologační značkou a údajem o rozsahu hmotnosti dítěte, na kterou byla přezkoušena. Z tohoto štítku také zjistíte, kdo systém vyrobil a schválil.
- Materiál sedačky musí vykazovat schopnost tlumit náraz.
- Vezměte dítě s sebou, pokud je to možné, přijeďte i s vozidlem, kam má být autosedačka instalována.
- Do zvolené sedačky posaďte dítě. Sedačka musí odpovídat výšce a hmotnosti dítěte a parametrům automobilu (vybavení dvoubodovým nebo tříbodovým pásem, délka pásů, případně vybavení systémem ISOFIX).
Co je to ISOFIX?
ISOFIX je speciální systém úchytů, které jsou spojeny přímo s karoserií vozu. Tento systém nevyžaduje připevnění sedačky pomocí bezpečnostních pásů auta. Sedačka se zabezpečuje pomocí upevňovacích míst na sedadle. Nebezpečí nesprávné instalace je minimální a to díky viditelným ukazatelům, které ukáží, zda autosedačka je/není správně upevněna. Tento systém se nepoužívá u skupin II a III.
Od února 2006 musí být všechny automobily povinně vybaveny tímto systémem. Starší modely, které jsou již na trhu budou muset být vybaveny tímto systémem do roku 2011. - Návod k použití a instalaci by měl být v českém jazyce, srozumitelný, měl by obsahovat podrobný popis postupu instalace autosedačky ve vozidle – v dobrých prodejnách vám při nákupu poskytnou odborný výklad včetně ukázek umístění v autě.
- Sedačka musí být v autě připevněna, tak aby se s ní téměř nedalo pohnout.
- Pásy musí přiléhat k tělu dítěte co nejtěsněji (tzv. pravidlo „dlaně“- pod pás byste měli prostrčit pouze dlaň), pásy by neměly dítě škrtit.
- Pokud dítěti přečnívá více než 1/3 hlavičky přes okraj sedačky, je nutné přejít do větší autosedačky (pravidlo „očí“)
- Spona se nesmí dotýkat tvrdé části sedačky – při nárazu by se mohla rozepnout. Pásy upínejte přes pánev, nikoli přes bříško.
- Prostor pro dítě tvoří základ pro pohodlné cestování
Nákup použité sedačky
Pozor na:
- Minulost sedačky (nehoda) – poškození sedačky po dopravní nehodě nemusí být na první pohled patrné
- Jiné poškození, opotřebení
Kupující by měl znát „životopis“ sedačky.
Doporučuje se:
- vzít k prodejci, aby ji nechal přezkoušet výrobcem
- u každé sedačky, která přestála nehodu, vyměnit alespoň popruhy
Informace o kampani Pásovec
![obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 9](https://www.czrso.cz/image_jpg/vyvoj-pouzivani-zadrznych-systemu-podle-pozice-osoby-ve-vozidle-9.jpg)
V roce 2005 poprvé v ČR probíhá kampaň Pásovec zaměřená na používání dětských zádržných systémů. Kampaň vychází z velmi úspěšného nizozemského projektu a je podporována Evropskou unií.
Kampaň má mezinárodní charakter, kromě ČR se zapojily i další státy EU (Belgie, Německo, Nizozemí, Švédsko, Finsko, Polsko, Slovinsko, Španělsko, Portugalsko).
V České republice kampaň realizuje Centrum dopravního výzkumu za podpory Ministerstva dopravy (oddělení BESIP) ve spolupráci s Národní sítí zdravých měst a s Policií ČR.
Proč se vlastně kampaň koná?
Je zapotřebí zvýšit informovanost veřejnosti o problematice používání dětských zádržných systémů a lépe chránit nejzranitelnější účastníky silničního provozu – děti.
Nosičem kampaně a jejím maskotem je dětská hračka – pásovec, která je určena k distribuci dětem v cílové skupině 3-12 let (preferování jsou děti prvních a druhých tříd ZŠ a děti v mateřských školkách).
![obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 10](https://www.czrso.cz/image_jpg/vyvoj-pouzivani-zadrznych-systemu-podle-pozice-osoby-ve-vozidle-10.jpg)
![obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 11](https://www.czrso.cz/image_jpg/vyvoj-pouzivani-zadrznych-systemu-podle-pozice-osoby-ve-vozidle-11.jpg)
Proč právě pásovec?
Pásovec byl již ve starobylých civilizacích symbolem bezpečnosti. Toto pozoruhodné zvířátko dokáže v případě ohrožení velmi efektivně chránit měkké části svého tělíčka pancířem složeným z pásů. A právě to je cílem kampaně – pomocí pancíře (autosedačky) a pásů chránit nejsnáze zranitelné pasažéry cestující v osobních automobilech – děti.
![obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 12](https://www.czrso.cz/image_jpg/vyvoj-pouzivani-zadrznych-systemu-podle-pozice-osoby-ve-vozidle-12.jpg)
Co se děje v rámci kampaně?
V průběhu kampaně dostane víc než 100 000 dětí hračku pásovce Eliho, která jim bude veselým společníkem na cestách a bude ukazovat, že být připásaný v pancíři je nejen bezpečné, ale může to být také zábava.
Současně bude probíhat informování dětí i dospělých o tom, jak vybrat vhodný typ autosedačky, jak ji instalovat v automobilu, jak má být správně dítě připásáno a jak k pásu připevnit hračku pásovce. Děti si budou moci s pásovcem hrát také na internetu.
![obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 13](https://www.czrso.cz/image_jpg/vyvoj-pouzivani-zadrznych-systemu-podle-pozice-osoby-ve-vozidle-13.jpg)
![obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 14](https://www.czrso.cz/image_jpg/vyvoj-pouzivani-zadrznych-systemu-podle-pozice-osoby-ve-vozidle-14.jpg)
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: airbag, bezpečnost, bezpečnost dopravy, chování za jízdy, děti, lidský faktor, pás bezpečnostní, psychologie, přeprava, sedačka dětská, věk
Popis: článek pojednává o problematice používání dětských zádržných systémů