Členění ukazatelů nehodovosti podle jednotlivých charakteristik
Pro účely detailnější analýzy je vhodné členit celkové hodnoty ukazatelů nehodovosti podle jednotlivých dílčích charakteristik vztahujících se jak ke komunikaci, tak k účastníkům provozu. Tímto způsobem je možno získat podstatně přesnější a detailnější obraz o jednotlivých příčinách a následcích nehodovosti a na základě těchto znalostí je pak možno provádět vhodná bezpečnostní opatření přesněji zaměřená na jednotlivé skupiny účastníků silničního provozu, případně oblasti komunikační sítě.
Základní členění ukazatelů je podle:
- typu komunikace (v obci, mimo obec, dálnice; jiné možné členění - dálnice, 1. třída, 2. třída, 3. třída, místní komunikace, účelové komunikace)
- typu účastníka (chodec, cyklista, motocyklista, řidič nebo cestující v osobním automobilu, nákladním automobilu, autobusu, ostatní)
- věku účastníka (věkové skupiny 0 - 14, 15 - 24, 25 - 64, nad 64 let; možné je i jiné členění - např. po 5 letech)
- pohlaví účastníka
- směrových poměrů komunikace (přímý úsek, zatáčka, křižovatka) atd.
Pro posouzení a porovnání rizika jednotlivých cílových skupin se zavádí ukazatel míry rizika jako poměr základní charakteristiky nehodovosti (počtu usmrcených) vztaženou k dopravním výkonům (k expozici), případně na jiný kvantitativní ukazatel (počet vozidel nebo počet obyvatel).
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: data, nehodovost, doprava silniční, bezpečnost provozu, komunikace pozemní, vozidlo silniční, věk
Popis: Přehled silniční nehodovosti podle jednotlivých aspektů (členění).