Bezpečnostní pásy
Správné používání bezpečnostních pásů zaručuje, že v případě nehody nebudou pasažéři vrženi ven z vozidla či nenarazí do interiéru auta. Funkce bezpečnostních pásů je dále podpořena tzv. pasivní bezpečností vozidla (tj. zónou nárazu).
Zdroj: www.swov.nl
Správné používání bezpečnostních pásů zaručuje, že v případě nehody nebudou pasažéři vrženi ven z vozidla či nenarazí do interiéru auta. Funkce bezpečnostních pásů je dále podpořena tzv. pasivní bezpečností vozidla (tj. zónou nárazu).
Efektivita bezpečnostních pásů
Efektivita ochranného systému je dána mírou snížení pravděpodobnosti zranění v případě užití tohoto systému.
menší pravděpodobnost... | přední bezp. pásy | zadní bezp. pásy |
---|---|---|
vážného zranění | 25% | 20% |
smrtelného zranění | 40% | 30% |
Menší efektivita zadních bezpečnostních pásů je pravděpodobně ovlivněna tím, že zadní prostor vozidla je z hlediska nehody jeho bezpečnější oblastí, a skutečností, že pasažéři v zadní části vozu se nacházejí ve větší vzdálenosti od zóny ohrožení.
Nástroje propagace užívání bezpečnostních pásů
Povinnost používání bezpečnostních pásů daná zákonem není zjevně dostatečná. Proto je nutná kombinace dohledu nad jejich užíváním a veřejné informovanosti; spolu s odměňováním požadovaného chování (Gundy, 1986; Hagenzieker, 1990; Mäkinen a.o. 1991).
Opatření lze rozdělit následovně: nástroje Plánování a konstrukce (vozidla), nástroje Vzdělávání a nástroje Vynucení.
Opatření v rámci vozidla
Je možné zlepšit uživatelskou vstřícnost bezpečnostních pásů. Příkladem je bezpečnostní pás, který je zapnut automaticky po nastoupení do vozidla. Existují také systémy, které upozorňují pasažéry na to, že cestují bez zapnutých pásů, nebo dokonce neumožní nastartovat motor vozidla. Takováto opatření jsou dobrovolná; povinnost jejich užívání by zvýšila jejich efektivitu.
Vzdělávání
Veřejná informovanost
Veřejné informační kampaně by se neměly zaměřovat pouze na účinnost bezpečnostních pásů, ale měly by se soustředit také na motivy, které vedou k jejich nepoužívání.
Principy a poselství kampaně:
- zdůraznění významu používání bezpečnostního pásu, ob/zvláště poukaz na situaci nehody, kdy se vozidlo ocitne ve vodě nebo po srážce začne hořet;.
- propagace utváření návyku jako prevence zapomínání;
- společenská nepřípustnost nepřipoutání se, tlak přátel a příbuzných.
Důležitými momenty jsou výchova dětí a výuka v autoškolách. V obou případech je zásadní utvoření správného vzorce chování. V pozdějším věku jsou veřejné informační kampaně nejúčinnější, pokud jsou propojeny s prvky donucení.
Vynucování práva
Nejběžnějšími metodami ovlivnění dopravního chování jsou policejní dohled a kampaně. Používání bezpečnostních pásů vzrůstá především při kombinaci policejních kontrol a informačních kampaní. Účinek jsou však pouze dočasné. Vynucení musí být proto prováděno opakovaně, jestliže dochází ke snížení užívání bezpečnostních pásů.
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: bezpečnost pasivní, pás bezpečnostní
Popis: Článek se zabývá efektivitou bezpečnostních pásů a způsoby propagace jejich používání.