Aktuální poznatky k plánování cyklistické dopravy ve městech – inspirace z německých měst
Ve dnech 22-23.2.2012 se v Pardubicích uskutečnil seminář projektu Central Meet Bike. Cílem projektu je formou osvěty přispět k integraci cyklistiky do dopravních systémů vybraných středoevropských měst.
Ve dnech 22-23.2.2012 se v Pardubicích uskutečnil seminář projektu Central Meet Bike. Cílem projektu je formou osvěty přispět k integraci cyklistiky do dopravních systémů vybraných středoevropských měst. Myšlenka projektu je založena na přenosu poznatků ze zkušeností měst bývalého východního Německa, která procházela podobným urbanistickým a dopravním vývojem jako mnohá česká města a na začátku 90. let tak měla podobné výchozí dopravní podmínky. Tato východoněmecká města (jmenujme např. Rostock či Drážďany) jsou však nyní oproti těm českým cyklisticky mnohem rozvinutější. Na semináři byly odborníky z Německého institutu pro urbanistiku (Deutsches Institut für Urbanistik - Difu) a Technické univerzity z Drážďan představeny nové přístupy k řešení cyklistiky ve městech. Jako klíčové faktory pro úspěšný rozvoj cyklistiky ve městě byly identifikovány následující oblasti:
- Spolupráce
- Politická vůle a síla
- Stabilní vedení města
- Konsensus a akceptace
- Politické rozhodnutí o cílech, strategiích a konceptech
- Přijetí strategií a rozhodnutí dle plánů
Nový přístup k plánování místních komunikací
![](https://www.czrso.cz/image/integrovane-planovani-i.jpg)
- cyklisté jsou plnohodnotnými účastníky dopravního proudu
- bezpečnost je nadřazena kvalitě dopravního proudu
- cyklistické stezky nejsou již preferovaným řešením
- Intenzita motorové dopravy (voz/h)
- Rychlost V85 motorové dopravy (km/h)
![](https://www.czrso.cz/image/integrovane-planovani-iii.jpg)
- objektivní bezpečnost: redukce počtu dopravních nehod a kolizních situací
- subjektivní bezpečnost: pocit bezpečí uživatele
- je nutné brát v potaz rozdílné rychlosti cyklistů
- minimalizace námahy a fyzického úsilí při jízdě
- minimalizace doby jízdy
Hlavní místní komunikace
- Funkci komunikace a bezprostředního okolí
- MHD
- Intenzitu motorové dopravy
- Šířku ulice
Obr. 4 – Místní komunikace v Kolíně nad Rýnem nabízí prostor všem typům uživatelů
Ekonomické dopady cyklistiky na místní ekonomiku
Cyklistika v centrech měst mnohdy nenalézá podporu u místních obchodníků, kteří se obávají nižších tržeb. Na první pohled nepřináší cyklistika obchodníkům zřejmé finanční výhody. Avšak je dobré si uvědomit, že prostředky, které lidé utratí jako provozní náklady na automobil, v případě používání kola ušetří a takto ušetřené peníze lidé dále utrácí. Na jednom automobilovém parkovacím místě je možné zaparkovat 6 až 8 jízdních kol, což znamená i odpovídající počet peněženek. Dle výzkumů cyklisté utratí v obchodech 7000 euro/m2 parkovacího místa, zatímco řidiči 6635 euro/m2. Cyklisté nakupují častěji než řidiči motorových vozidel, navíc v obchodě i déle zůstávají, takže ve výsledku utratí více (Brichet, 2003). Chůze a cyklistika jsou díky tomu považovány za jeden ze způsobů, jak stabilizovat centra měst, které jsou nyní negativně ovlivněna rozpínáním měst. Cyklisté vykazují vysokou loajalitu ke konkrétním obchodům. Nakupují častěji ve svém okolí, blízko domova či práce, což může posilovat místní obchodníky v centrech a zvyšovat jejich konkurenceschopnost vůči automobilově orientovaným nákupním střediskům na okrajích měst.
Vhodná podpora cyklistické (a pěší) dopravy tedy představuje efektivní způsob oživení českých měst. Argumentem při propagování cyklistiky nemusí být pouze snaha o uspokojení poptávky cyklistů po svém prostoru na ulicích, ale v rámci integrovaného přístupu je tímto argumentem také ekonomický rozvoj center měst a celkový přínos pro tvorbu rozmanitého, a tím i inspirativního prostředí měst a obcí.
Centrum dopravního výzkumu v.v.i.
Komentáře
Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.
Klíčová slova: aktuální, poznatky, plánování, cyklistické, dopravy, městech, inspirace, německých, měst
Popis: Aktuální poznatky k plánování cyklistické dopravy ve městech – inspirace z německých měst