Dopravní výkony podle typů komunikací v silniční dopravě

Srovnáním časového vývoje dopravních výkonů v silniční dopravě podle typů komunikací vyplývá, že při celkovém vzrůstu dopravních výkonů na všech typech komunikací vzrůstá podíl dálnic zejména na úkor silnic 1. třídy (podíl dálnic z 6,8% v roce 1995 na 9,8% v roce 2005, podíl silnic 1. třídy z 44,9% v roce 1995 na 42,4% v roce 2005). Podíl dálnic vzrůstá nejen vlivem zvyšujících se intenzit, ale také vzrůstající délkou těchto komunikací.

1995 autobusy os. automobily motocykly
dálnice 36 1882 3
1. třída 302 12251 104
2. třída 213 8076 132
3. třída 165 4930 88
celkem (mil. vozokm) 716 27139 327
Tab. 1: ČR - dopravní výkony podle typů komunikací a typů vozidel (1995)

Zdroj: ŘSD ČR

1995 autobusy os. automobily motocykly
dálnice 5,0 6,9 0,9
1. třída 42,2 45,1 31,8
2. třída 29,7 29,8 40,4
3. třída 23,0 18,2 26,9
celkem (mil. vozokm) 100,0 100,0 100,0
Tab. 2: ČR - dopravní výkony podle typů komunikací v % (1995)

Zdroj: ŘSD ČR

2000 autobusy os. automobily motocykly
dálnice 41 2765 3
1. třída 253 13737 96
2. třída 192 9562 124
3. třída 138 5916 89
celkem (mil. vozokm) 623 31980 313
Tab. 3: ČR - dopravní výkony podle typů komunikací a typů vozidel (2000)

Zdroj: ŘSD ČR

2000 autobusy os. automobily motocykly
dálnice 6,6 8,6 1,0
1. třída 40,6 43,0 30,7
2. třída 30,8 29,9 39,6
3. třída 22,2 18,5 28,4
celkem (mil. vozokm) 100,0 100,0 100,0
Tab. 4: ČR - dopravní výkony podle typů komunikací v % (2000)

Zdroj: ŘSD ČR

2005 autobusy os. automobily motocykly
dálnice 42 3693 13
1. třída 278 15798 87
2. třída 165 10813 110
3. třída 124 6917 77
celkem (mil. vozokm) 610 37221 286
Tab. 5: ČR - dopravní výkony podle typů komunikací a typů vozidel (2005)

Zdroj: ŘSD ČR

2005 autobusy os. automobily motocykly
dálnice 6,9 9,9 4,5
1. třída 45,6 42,4 30,4
2. třída 27,0 29,1 38,5
3. třída 20,3 18,6 26,9
celkem (mil. vozokm) 100,0 100,0 100,0
Tab. 6: ČR - dopravní výkony podle typů komunikací v % (2005)

Zdroj: ŘSD ČR