Buďte vidět… a přežijte

Každý den jsme svědky tragických nehod chodců. Příčinou nezřídka bývá jejich nedostatečná viditelnost. Riziko navíc zvyšuje i současné roční období, kdy se rychleji stmívá. Je tedy na každém z nás, aby si uvědomil, jak nebezpečný je pohyb po silnici, pokud nás ostatní účastníci silničního provozu nevidí. „Udělejte vše pro to, abyste byli vidět“, říká vedoucí samostatného oddělení BESIP.
 
V roce 2011 bylo při nehodách usmrceno celkem 156 chodců, 92 z nich (tj. zhruba 60 procent) zahynulo v nočních hodinách. Zahraniční zkušenosti přitom dokazují, že přibližně deset procent chodců mohlo žít, kdyby na sobě měli reflexní materiály. „Reflexní prvky mohou za zhoršené viditelnosti snížit účast chodce na smrtelné nehodě až desetkrát. Je proto velmi důležité, aby chodci i cyklisté používali reflexní elementy, které výrazně zvýší jejich bezpečnost,“ říká Roman Budský. Své o tom vědí např. v Estonsku. Zatímco tam bylo v roce 1999 usmrceno v nočních hodinách 47 chodců, v roce 2010 jich bylo jen sedm. Svůj díl nesporně sehrála povinnost chodců nosit reflexní prvky.
 
Povinnost být označen reflexním prvkem mají i chodci ve skandinávských zemích, ve Španělsku či na Slovensku. Možná by bylo namístě uvažovat o příslušné legislativní změně i u nás. „Každým rokem zemře zbytečně na silnicích několik chodců, a to jen proto, že nebyli dostatečně vidět. I proto je snahou dopravní policie změnit zákon o silničním provozu tak, aby tato povinnost byla akceptována i u nás,“ řekl Leoš Tržil, ředitel Dopravní policie ČR.
 
V silničním provozu patří k těm nejzranitelnějším děti. Jsou ohroženy více než ostatní chodci. „Jejich soustředění je menší, ještě nedokáží vše dobře odhadnout a předvídat. Právě proto je důležité, aby byly na silnici i chodníku co nejvíce vidět. Světlé oblečení doplněné o reflexní doplňky, spolu se stejně vybavenými školními brašnami by mělo být samozřejmostí. Jejich každodenní cesta, ať již jdou kamkoliv, tak bude bezpečnější“, dodává Roman Budský.
 
Tým sam. odd. BESIP, Ministerstvo dopravy